Jag hamnade fast i korsningen när jag skulle svänga vänster och fick vänta på mötande trafik på grund av svängningsregeln. Det gjorde att jag stod kvar i korsningen när ljuset hinner slå om till rött. Själva svängen blev alltså klar på rött, men jag hade redan passerat stopplinjen när det fortfarande var grönt. Hur bedöms det här?
Som jag minns så är det inte ett så stort problem bara du inte blir stillastående för länge. Du måste vänta tills mötande har fått rött om det kommer många bilar, alltså när de stannar. Passerade du linjen när det var grönt dessutom så kan man inte göra så mycket mer rätt enligt mig. Det är vad jag tror. Om någon annan har en annan bättre tanke så är den välkommen också.
Vi frågar AI (Google Gemini, finns en app)
Det korta svaret är: Du gjorde helt rätt och har inte begått något trafikbrott.
Detta är en mycket vanlig situation i stadstrafik och hanteras dagligen av tusentals bilister. Här är en genomgång av varför detta bedöms som korrekt enligt trafikreglerna:
Varför det är tillåtet
För att bedöma om du har kört mot rött ljus tittar man på när du passerade stopplinjen.
1. Passage på grönt: Eftersom du passerade stopplinjen (eller trafiksignalen om linje saknas) när det var grönt, har du påbörjat din manöver lagligt.
2. Svängningsregeln: När du ska svänga vänster har du väjningsplikt mot mötande trafik. Att du stannar mitt i korsningen för att släppa fram dem är precis vad du ska göra.
3. Utrymning av korsning: När ljuset slår om till rött för din färdriktning (och så småningom för de mötande), måste du slutföra din sväng för att ”utrymma korsningen”. Du får inte stå kvar och blockera den korsande trafiken som snart får grönt.
Det enda undantaget: ”Blockeringsregeln”
Det finns en situation där det inte är tillåtet att köra ut i korsningen på grönt, och det är om det är köbildning (stockning) i körfältet du ska in i eller i själva korsningen.
• Regeln: Du får inte köra in i en korsning om du på grund av trafikläget riskerar att bli stående där och hindra korsande trafik (även om du har grönt).
• Din situation: Att vänta på mötande trafik räknas normalt inte som den typen av ”blockering” som regeln syftar på, så länge det finns plats på gatan du svänger in på.
Sammanfattning
Polisen eller en eventuell rödljus-kamera bedömer situationen baserat på ögonblicket du korsade stopplinjen.
• Korsade du på grönt? Lagligt.
• Korsade du på rött? Olagligt.
Att du slutför svängen när det hunnit bli rött är en naturlig konsekvens av att väja för mötande trafik och är fullt tillåtet.