Körkortonline > Körkortsforum > Godkänd uppkörning Farsta 21/1…

Godkänd uppkörning Farsta 21/11

Elin I dag 16:12 ! Citera #
Efter flera misslyckade försök klarade jag äntligen uppkörningen! Körde kl 13:50 i Farsta med en fantastiskt trevlig inspektör. Det var en del trafik men inte fruktansvärt.

Körde höger ut från trafikverket, sedan vänster mot Nynäshamn och ut på motorvägen (egen fil). Insåg att jag hade lite för kort avstånd till bilen framför ett tag på motorvägen så jag sa högt ”nu har jag för lite avstånd mot bilen framför” och släppte på gasen. Tog avfarten mot Huddinge / Länna, sen rondell och ut på landsväg. På landsvägen blev jag ombedd att göra en vänstersväng till ett område med parkeringsplats. Tittade i backspegeln, hade en bil bakom med avstånd. Placerade mig åt vänster i körfältet och blinkade vänster men då fick jag ett möte med en lastbil så jag sa direkt ”jag avbryter vänstersvängen” och körde vidare. Fick svänga in till höger (tänk på att blinka i god tid, håll till höger och bromsa in ordentligt!), vända och ut igen. Svängde höger in till området med parkeringsplatser och fick backparkera utan problem. Tänk på att alltid backa med låg hastighet och titta i alla speglar + döda vinkeln. Sedan ut på landsväg och följa skyltar mot Stockholm, ut på motorvägen. Avfart Älvsjö Farsta, sväng höger och sedan tillbaka till tillbaka till Trafikverket. När jag hade parkerat sa hon ”jag får gratulera”, så underbart! Hon gav som tips att tänka extra på avstånd till bilar framför särskilt nu under vintertid och att jag kunde hållit ut lite mer i tvåfilig rondell när jag är i ytterfilen, annars gick körningen bra.

Jag har fallit vid målsnöret flera gånger men äntligen gick det vägen. Mitt råd är att tala högt under uppkörningen och förklara dina avsikter, både för din egen del och för att inspektören ska förstå de beslut du tar. Sen handlar det tyvärr om tur också. Men fortsätt kämpa, tappa inte hoppet!

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I går 21:21
3
I går 19:54

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest