Hej, jag har en diskussion med min familj och skulle vilja ha er åsikt. Jag tog mitt körkort för ungefär en månad sen och jag körde min familj på essingeleden (70km/h). Efter att ha anslutit till vägen från Kungsholmen så tog jag mig säkert och metodiskt över till körfältet längst till vänster, detta då jag vet att jag kommer att fortsätta söderut på 73an mot Farsta och vill därför lägga mig i den filen så att jag sen inte behöver byta fil mer när trafiken brukar täta upp längre fram. Då detta är en väg med fyra klrfät i samma riktning samt 70-väg så är det ju inga konstigheter att planera på detta sätt.
Nu till debatten. Min familj menar att jag inte borde lägga mig längst till vänster då denna fil är till för dom som kör för fort? Jag förstod inte problemet då jag kör i 70 (hastighetsbegränsningen) och man får köra om på höger sida då det inte är över 70. Argumentet var att man ska underlätta för andra i trafiken även om dom gör fel, det håller jag med om, om det gäller folk som inte följer högerregeln, åker för snabbt in i cirkulationer etc men det är väl knappast mitt problem om mitt planderande gör det lite svårare för en fortkörare? Då är det väl snarare bra om jag får dessa att sakta ner och sen köra om om de så gärna vill det?
Vad tycker ni?