Start > Körkortsforum > Fick mitt körkort för 2 dagar …

Fick mitt körkort för 2 dagar sedan

valle 2010-10-28 23:29 ! Citera #
Hej
Fick lappen efter 3 försöket. Jag körde upp i Borås 2 gånger och kuggade för små saker tycker jag själv
Första uppkörningen så va jag så himla nervös . Hade precis klarat teorin och tänkte hela tiden att oj snart kanske jag har körkort.
Försökte överprestera och det blev några misstag. Gubben tyckte att jag körde på för höga växlar . På körskolan så är det nästan det första dom
lär ut Eco-driving.. Men jag erkänner jag va alldeles för nervös.
” gången så fick jag en sur gubbe som man såg på skulle kugga mig . Men jag va glad och pratsam ändå.
Jag va noga att pointera att jag har tagit 30 körlektioner och kört privat i snart 4 år. Jag tror det är viktigt att säga det
när man är privatist. Gubben försökte lura mig lite tycker jag. jag skulle följa skyltar men just den skyllten jag skulle kolla på va det ett stort träd
framför och alla löv va kvar. Jag sa till han ” alla kan åka vilse ibland” men nej..
Ville boka tid snarast men dom hade bara tid dagen efter i ulricehamn så jag tog bussen dit
och suprice fick jag samma gubbe som första gången. Vi började snacka och jag råkade hitta hans favorit pratämne
så tiden gick snabbt och blev godkänn han kolla inte så noga.
kanske för att vi kört innan eller för att han hade en bra dag inte vet jag . men nu har jag lappen
lite tips till dig som ska köra upp snart.
ta det lungt kör inte snabbt. när du åker in i en rondell sakta ner i god tid innan och överblicka
rondeller är tydligen nått dom är noga på och vänstersväng på landsväg
fick det alla tre gångerna. prata med gubben . tänk att om du inte fixar det idag så blir det nästa gång.gå igenom skylltar innan du ska ut och köra
för dudom kan lura dig.Om du får parkera ta det lungt justera tills du är nöjd. och säkerhetskontroll jag fick ljuset .vissa får annat men va väl förberedd
på det nästan alla får göra någon slags kontroll. och viktigast lite på dig själv.visa aldrig att du är osäker.
fråga inga frågor som . får jag åka in här. el är det 50 väg här inget sånt bara kör.låtsas som du kör taxi och har din passagerare.
va noga med att blinka i tid och placering.håll koll på speglarna extra mycket. Och visa han att du är en lugn person som kan köra bil
Hoppas detta hjälpt lite

Lycka till
fråga gärna om ni vill ha fler tips

ro
Johanlu 2010-11-05 16:40 ! Citera #
Tack för tipsen och lycka till med körkortet!
Gäst 2010-11-05 18:05 ! Citera #
Tack så mycket för ditt tips. jag har uppkörning nu på onsdag och mitt teori på tisdag. så är otroligt nervör redan nu fast att jag har kört bil i ungefär 6år olovligt men nu gäller det att få ner det på papper och få det så kallade för kortet :D kan knappt vänta på att få göra klart båda två för att se vart jag verkligen står inför kortet.
Gäst 2010-11-05 23:33 ! Citera #
Vilken tur att du fann gubbens favorit ämne haha. Nej men skämt åtsido, tack för tipsen! :) Jag kämpar på med mitt körande och hoppas på att kunna ta körkort inom ett par veckor. Skulle vara jättebra om fler kunde komma med tips om vad man ska tänka på vid uppkörningen. Så vitt jag vet ska man kunna ALLT, men lite tips är ju aldrig fel då de kan göra stor skillnad. Tack på förhand!
Pra 2010-11-06 00:55 ! Citera #
yammiii
Vilken tur att du fann gubbens favorit ämne haha. Nej men skämt åtsido, tack för tipsen! :) Jag kämpar på med mitt körande och hoppas på att kunna ta körkort inom ett par veckor. Skulle vara jättebra om fler kunde komma med tips om vad man ska tänka på vid uppkörningen. Så vitt jag vet ska man kunna ALLT, men lite tips är ju aldrig fel då de kan göra stor skillnad. Tack på förhand!


Nopp. Ingen kan eller kommer kunna allt. Det de lägger mest vikt på e att du e trafiksäker först o främst, sen ska du också vara miljövänlig.

Att de lägger så mycket vikt på ens trafiksäkerhet e en självklarhet. Hade du velat att dina med trafikanter inte är trafiksäkra o eventuellt orsakar en olycka? Tänk dig den dagen du kör på en liten 5 åring, hur hade ditt liv sett ut efter det? O hur hade du själv mått efter det?
Gäst 2010-11-06 19:12 ! Citera #
Ja precis, trafiksäkerheten är ju väldigt viktig. Ecodriving är ett måste och det är bra det eftersom vi har börjat ta slut på de resurser vi har plus påverkan med växthuseffekten. Vad tror ni är lättast att klara egentligen, körningen eller teoriprovet? Jag vet att det är väldigt inviduellt men det skulle vara kul att se en statistik eller liknande. Någon som har en aning?
Pra 2010-11-06 23:46 ! Citera #
Tror faktiskt att teori provet är lättare. Du sitter o tänker helt för dig själv o svara på några frågor utan att nån sitter dömer varenda grej du gör. Uppkörningen så har du med dig en person som avgör allt du gör. Lite mer press om du frågar mig
Gäst 2010-11-07 00:45 ! Citera #
Till er som gör uppkörningen :

Det ni gör på uppkörningen kmr ni aldrig göra i verkligheten (eco driving bla) ... det de kräver är det ingen som gör i verkligheten, det är bara så.
Pra 2010-11-07 23:23 ! Citera #
Har redan körkort
Till er som gör uppkörningen :

Det ni gör på uppkörningen kmr ni aldrig göra i verkligheten (eco driving bla) ... det de kräver är det ingen som gör i verkligheten, det är bara så.


Varför skulle man inte eco driva om man sparar både miljö och pengar? jag kommer eco driva så mycket det bara går. När man ändå lärt sig o köra på det sättet så kan man lika gärna behålla det som en god vana.

Som sagt sparar både onödiga kostnader o även miljö, vet jag att jag kan spara 300 kr i månaden bara på eco driving så varför inte, 300 kr kanske inte e mycket i början men det blir mycket pengar i längden. Så lär er redan nu o eco driva. Om ni inte vet vad det innebär så fråga eran trafiklärare o be om en tydlig förklaring.
Gäst 2010-11-08 11:35 ! Citera #
Man kanske inte ecodrivar allt men vissa kan faktiskt vara bra som att släppa gasen i tid, utnyttja rörelseenergin etc.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor