Körkortonline > Körkortsforum > Ställ frågor om uppkörning ell…

Ställ frågor om uppkörning eller teoriprov

Draken 2025-10-21 22:36 ! Citera #
Jag klarade uppkörning i Farsta och teoriprov på första försöket som privatist (manuellt). Om någon har frågot inför teoriprov eller uppkörning är det bara att ställa så kan jag försöka svara så gott jag kan.
Gäst 2025-10-22 10:30 ! Citera #
Hur många timmar hade du kört innan du gjorde körprovet?
Draken 2025-10-22 11:40 ! Citera #
Gäst 2025-10-22
Svårt att säga, körde lite då och då ett tag innan men dagarna innan uppkörningen körde jag flera timmar per dag i Farsta området.
Draken 2025-10-22 11:49 ! Citera #
Gäst 2025-10-22
Svårt att säga, körde lite då och då ett tag innan för att bli mer trafikvan och lägra mig mer om trafiken i allmänhet. Dagarna innan uppkörningen körde jag flera timmar per dag i Farsta området, för att kunna lära mig vissa vägar, där övade jag också på vad inspekörerna är ute efter att se, till exempel hur och när man kollar döda vinkeln mm.
Gäst 2025-10-22 17:39 ! Citera #
Minns du några speciella frågor från teoriprovet? Behöver inte nämna exakt vad de frågade efter, men var det något som formulerades extra klurigt?
Draken 2025-10-22 19:16 ! Citera #
Gäst 2025-10-22
Minns du några speciella frågor från teoriprovet? Behöver inte nämna exakt vad de frågade efter, men var det något som formulerades extra klurigt?
Vissa frågor formulerades lite konstigt men när jag läste frågan och förstod var de var ute efter så blev det lättare. Även vissa bilder kunde luras lite men samma sak där, läs frågan och se bilderna och förstå vad de är ute efter. Det är även därför det är viktigt att läsa om svaren när man pluggar teori, jag vill inte bara veta svaret utan jag vill även veta varför svaret är som det är.
Omkörning på uppkörning 2025-10-27 13:33 ! Citera #
Jag undrar vad trafikverket föredrar på en uppkörning. Säg att jag ligger på motorväg med hastighetsbegränsning 100km/h. Mittenfilen ligger och kör i 70, jag vill, utifrån vad körskolor säger, ligga i högerfilen, men då kan jag inte hålla den satta farten på 100km/h utan att göra en olaglig omkörning på insidan. I vänsterfilen är det tomt, eller lite trafik. Bör jag göra en omkörning i vänsterfilen då för att följa hastighetsanvisningen som säger 100km/h, eller ska man vara försiktig med omkörningar på uppkörningen?
Goku 2025-10-29 09:16 ! Citera #
Var försiktig med omkörningar, jag kom ut på en 100väg men någon i vänster fil körde runt 85-90 sen den bilen upp i 100 då gasade jag direkt efter. En annan sak om du har ett eget körfält in på en 100väg, byt inte fil. Det låter obvious men många tänker ”in på motorväg = byt till vänster fil”.
IRIt 2025-10-29 12:35 ! Citera #
Hur jobbigt var det att ta trafikverkets bil. Min skola vill inte låna ut deras automatbil om jag inte tar 6 lektioner till minst. Redan kört över 65 lektioner i manuell bil. Vad hade ni gjort? Ända felet jag gjorde var att jag skulle kört när det var gult ljus för det var så nära och att jag skulle varit noggrannare med placeringen.
Draken 2025-10-29 13:02 ! Citera #
IRIt 2025-10-29
Hur jobbigt var det att ta trafikverkets bil. Min skola vill inte låna ut deras automatbil om jag inte tar 6 lektioner till minst. Redan kört över 65 lektioner i manuell bil. Vad hade ni gjort? Ända felet jag gjorde var att jag skulle kört när det var gult ljus för det var så nära och att jag skulle varit noggrannare med placeringen.
För mig var trafikverkets bil inga större problem, den var ganska annorlunda från de bilar jag kört innan men det gick bra ändå. Den största skillnaden för mig var växlarna och storleken på bilen, vande mig dock ganska snabbt. Jag skulle inte varit orolig över att köra trafikverkets bil.

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest