Körkortonline > Körkortsforum > Vänstersväng landsväg

Vänstersväng landsväg

My 2025-10-20 17:50 ! Citera #
Hej har uppkörning snart i Farsta är jätte nervös.. då ja redan kuggat där. Min tid är runt 13:50 någon som kört upp då? Hur ser det ut ?

Har även en fråga angående vänstersväng landsväg när bör man inte göra en vänstersväng har hört att om man har max två bilar bakom sig bör man undvika det ?
Gäst 2025-10-20 18:27 ! Citera #
Om det är en eller två bilar bakom så kan du göra svängen, blinka i god tid och bromsa mjukt ett bra tag innan svängen så att bilarna hinner märka det. Om det är flera bilar så kan du ev. Lägga dig i väggrenen för att släppa fram dom och sen när dom är förbi kan du köra ut och sen utföra svängen. Om det är mycket trafik så skit i det och fortsätt framåt tills att det kommer en högersväng och åk in där och vänd och ta vänster därifrån så att du kan sen lägga dig i väggrenen för att göra högersväng istället för vänstersväng. Inspektören kollar på hur du hanterar situationen så dom bryr sig inte om du inte utför själva vänstersvängen.
My 2025-10-20 18:30 ! Citera #
Tack för svaret!!
Jag fick höra av körskola att om det är två bilar ska man undvika vänstersvängen.. förstår inte om det är rätt eller fel
Gäst 2025-10-21 22:30 ! Citera #
My 2025-10-20
Hej har uppkörning snart i Farsta är jätte nervös.. då ja redan kuggat där. Min tid är runt 13:50 någon som kört upp då? Hur ser det ut ?

Har även en fråga angående vänstersväng landsväg när bör man inte göra en vänstersväng har hört att om man har max två bilar bakom sig bör man undvika det ?
Körde upp förra veckan 13:50. Det var en del bilar men inte kaos, gick väldigt bra.
Gäst 2025-10-26 19:53 ! Citera #
Gör inte vänstersväng om det är en lastbil bakom dig

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo