Start > Körkortsforum > Blinka i korsning när det finn…

Blinka i korsning när det finns pil i vägen?

Alex 2023-10-11 19:11 ! Citera #
Tredje regeln
Stefan 2024-11-10 17:23 ! Citera #
jag blinkar inte när det är påbjuden körriktning i en korsning som är signalreglerad dvs man riskerar inte att kollidera med mötande fordon. Är jag däremot osäker så använder jag körriktningsvisare, även när jag svänger vänster i rondell samt höger när jag lämnar rondell. Rätt eller fel så tycker jag att logiken får styra.
Gäst 2024-11-10 18:24 ! Citera #
Stefan 2024-11-10
jag blinkar inte när det är påbjuden körriktning i en korsning som är signalreglerad dvs man riskerar inte att kollidera med mötande fordon. Är jag däremot osäker så använder jag körriktningsvisare, även när jag svänger vänster i rondell samt höger när jag lämnar rondell. Rätt eller fel så tycker jag att logiken får styra.
Nej lagtext går före logik
Hakkan 2024-11-10 20:07 ! Citera #
Stefan 2024-11-10
Ja, du ska blinka i alla situationer där du förflyttar dig sidledes.
Dvs. Körfältsbyte, sväng, ur ur cirkulationsplats, start från vägkant osv..

Spelar ingen roll om du har en som jag gillar att kalla dom ”Ego pil” alltså ingen som korsar färdriktningen, du ska fortfarande blinka.
Björn He 2024-11-10 20:50 ! Citera #
Man behöver dock inte alltid bli kuggad på uppkörningen, eller ens få böter, bara för att man svänger utan tecken. Det kan ibland vara lätt, p.g.a. mänskliga faktorn att glömma att ge tecken med körriktningsvisaren i god tid innan man svänger, men även om mänskliga faktorn oftast inte är någon förmildrande omständighet så behöver det inte alltid vara straffbart att svänga utan att ha gett tecken i god tid; det beror på i vilken trafiksituation man svänger utan att ge tecken, när man exempelvis cyklar så kan man ju inte blinka innan man svänger, och det är ganska onödigt att sträcka ut armen för att ge tecken om sväng i en korsning om man inte har andra fordon bakom sig.

I vissa fall kan det vara okej att köra igenom en cirkulationsplats utan att ge tecken åt höger i god tid före sväng ut från cirkulationen. Vid exempelvis ”T-korsningsrondeller” är det faktiskt ganska onödigt att ge tecken till höger när man kör rakt fram förbi rondellen eftersom de flesta säkert vet ändå att man ska köra rakt fram där om man inte blinkar. Ska man svänga åt höger vid en rondell så är det rimligast att redan innan infart till cirkulationen blinka till höger och fortsätta blinka tills man hunnit köra ur cirkulationen; nu är det inte påbjudet att ge tecken till vänster vid infart om man planerar att köra till vänster runt rondellen men det är å andra sidan inte heller otillåtet att ge tecken till vänster vid vänstersväng vid rondell.

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
I dag 06:31
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor