Start > Körkortsforum > Blinka i korsning när det finn…

Blinka i korsning när det finns pil i vägen?

Sethos 2010-10-28 10:18 ! Citera #
Bör man blinka när man svänger vänster i en trafikljuskorsning om man ligger i en fil med en vänsterpil? Dvs man har inget val annat än att svänga vänster när man får grönt. Själv tycker jag det är skönt när trafikanter blinkar i det läget eftersom man som mötande bilist som ska rakt fram får en mer självklar bild av trafiksituationen. Men nu har en vän sagt att man enligt lagen inte ens bör blinka där.
Gäst 2010-10-28 11:17 ! Citera #
Ja, du måste blinka. Blinkningen är till för de runt om och de ser ju oftast inte pilen i asfalten, eller hur?
Gäst 2010-10-28 11:20 ! Citera #
Trafikförordningen:

65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Du hittar inget särskilt om pilar i marken där. Stycket ovan gäller alltid. Din vän är helt ute och cyklar!
xeraN 2010-10-28 14:24 ! Citera #
Jag har fått för mig att man alltid ska blinka när man ska svänga.
RLandersson 2010-11-17 18:32 ! Citera #
Tvekar du på om du ska använda blinkers eller inte- gör det. Man kan inte bli tydligare till andra trafikanter om vart du ska då.
Däremot är det viktigt att blinka så du inte lurar någon dvs. kommer det en skylt där det är två vägar in till höger och du ska in på den väg som kommer längst bort, blinka först när du passerat den första vägen. På min körskola lär de iaf ut att man ska blinka så fort man ser skylten, men i ett sådant fall jag skrev tidigare kan det ju bli fel.

Med din fråga tycker jag att du ska tänka så här: Hur skulle du gjort om det var snö på marken? Då skymmer ju snön pilen. Sedan som någon annan skrev är ju blinkers till för att visa andra vart man är på väg/vart man ska. Dom ser ju kanske inte pilen på marken :)
Goole 2019-05-27 14:50 ! Citera #
Jag vet för ett definitivt att man ALDRIG SKA BLINKA
Gäst 2019-05-27 16:36 ! Citera #
Goole 2019-05-27
Jag vet för ett definitivt att man ALDRIG SKA BLINKA
Du ska alltid blinka när du ska svänga i en korsning.
Ta och läs på lite till nästa gång du uttalar dig!
Gäst 2019-05-28 09:11 ! Citera #
Goole 2019-05-27
Jag vet för ett definitivt att man ALDRIG SKA BLINKA
Ditt körkort lär ta tid....
Benke 2019-07-22 20:00 ! Citera #
Frågan är om det formellt är att svänga om man bara fortsätter i sin dedikerade körfil? Det är väl en analog situation som cirkulationsplats där man inte behöver blinka förrän man ska ut och då HÖGER (galningar som blinkar VÄNSTER ut ur cirkulationsplatser finns det gott om, och dessa borde tas lappen av på stört, för övrigt).
Björn He 2021-06-10 00:25 ! Citera #
Man gör ju ett körfältsbyte när man kör in på körfältet med den påbjudna körriktningen vänster, så då måste man ju i god tid före körfältet ge tecken åt vänster och då låta det blinkande ljuset vara på ända tills man avslutat vänstersvängen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
7
I dag 08:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov