Körkortonline > Körkortsforum > Backkamera under uppkörningen …

Backkamera under uppkörningen stängde inspektören av din?

Gäst 2025-10-17 19:22 ! Citera #
Hej!
Jag har hört att vissa inspektörer stänger av backkameran under uppkörningen, medan andra låter den vara på.
Har det hänt er?
Var körde ni upp, och gick det bra trots det?
Jag försöker bara få lite koll på vad man kan förvänta sig. :)
Gäst 2025-10-17 21:19 ! Citera #
Backkamera är fullständigt tillåtet under uppkörningen precis som med alla andra förarstöd.
Rebin 2025-10-17 22:43 ! Citera #
Har också hört att vissa stänger av dem. De kan göra det. Det viktigaste att komma ihåg är att de vill inte se att du BARA tittar i backkameran när du backar. Man behöver hålla koll runt i kring också. Du ser till exempel inte i backkameran om en bil kommer till höger om dig.
Adam I dag 18:31 ! Citera #
Backkameran va på under min uppkörning, men en sak jag noterade att dom stänger av vilket jag ändå inte har använt mig av är kameraavläsningen på skyltar, så att ”displayen” visar inte skyltarna och vilken hastighet. Det tror jag är för att dom vill att du ska kolla på skyltarna.
Hakkan I dag 19:13 ! Citera #
Rebin 2025-10-17
Har också hört att vissa stänger av dem. De kan göra det. Det viktigaste att komma ihåg är att de vill inte se att du BARA tittar i backkameran när du backar. Man behöver hålla koll runt i kring också. Du ser till exempel inte i backkameran om en bil kommer till höger om dig.
Beror på bil.

Min KIA ev6 har en väldigt bred vinkel och visar mer än vad speglarna gör. Jag kan definitivt se mer i kameran än vad jag kan göra genom att vrida huvudet eller titta i speglar. Sedan förstår jag självklart att det är något man ska kunna men nu tänker jag mer bara på vad du skrev.

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo