Körkortonline > Körkortsforum > Vilka körskolor i Sthlmsområde…

Vilka körskolor i Sthlmsområdet använder Volvo?

Rora 2025-10-11 15:21 ! Citera #
Hej!

Om några veckor har jag min andra uppkörning i Upplands Väsby med deras manuella Volvo XC40. Hittills har jag övningskört endast med Volkswagen bilar och behöver därför få några timmars erfarenhet med bilar så likt som möjligt med Trafikverkets Volvo XC40 så att jag inte underpresterar nästa gång. Finns det någon körskola i Sthlmstrakten som har dessa bilar?

Jag vet att det politiska korrekta svaret är att ”man ska kunna prestera lika väl med andra bilmodeller om man har övningskört” men så är det faktiskt inte, framförallt med manuella bilar, och det var en av anledningarna jag underpresterade under min första uppkörning bl.a. med motorstopp och slarvig växling (allt annat var bra).
Tette 2025-10-11 22:14 ! Citera #
Hej!

Abstrafikskola i Södertälje har Volvo xc40 och jag har för mig att även Kullenstrafikskola i Sollentuna har den bilen. I Handen finns också en trafikskola med den bilen.
Gäst 2025-10-12 02:52 ! Citera #
Du skriver:

”Jag vet att det politiska korrekta svaret är att ”man ska kunna prestera lika väl med andra bilmodeller om man har övningskört” men så är det faktiskt inte”

Men svaret är; jo. Hur ska du annars hantera ditt körkort i verkligen livet menar du? För alltid köra din egna bil?
Gäst 2025-10-12 11:45 ! Citera #
Man kan ju undvika att köra t ex stora bilar om man har körkort. Finns många med körkort som inte vågar köra i Sthlms innerstad eller en del undviker motorvägar runt Sthlm.
Gäst 2025-10-13 19:50 ! Citera #
Det handlar ju mindre om att man inte ska kunna köra andra bilar utan mer om att man på uppkörningen - som är en kort körning där man är väldigt nervös - ska känna sig trygg i manövrerandet av bilen. Innan jag hade uppkörning lånade jag en XC60 för att bli mer van vid den bilen inför uppkörningen.
Gäst 2025-10-13 20:24 ! Citera #
Gäst 2025-10-12
Du skriver:

”Jag vet att det politiska korrekta svaret är att ”man ska kunna prestera lika väl med andra bilmodeller om man har övningskört” men så är det faktiskt inte”

Men svaret är; jo. Hur ska du annars hantera ditt körkort i verkligen livet menar du? För alltid köra din egna bil?
Fattar vad man menar när man säger att man ska kunna köra alla bilar, men på uppkörning i manuell bil är det väldigt stressigt som det är och att då köra tex en 6 växlad suv för första gången någonsin är inte kul.
Vissa är tex vana att köra gamla slitna mini bilar, och då kan det vara lite nervöst att köra en ny fräsch XC40 och dylikt.

Ingen bryr sig väl men det stämde in på mig åtminstone, hatade suvar pga uppkörningen (misslyckades på första försöket) men nu har jag köpt en egen SUV. Trodde inte jag skulle klara att köra eller ens vilja ha sån bil men det går (föredrar dom nu).

Så, om någon är orolig för att köra SUV på uppkörningen så kan man be inspektören om lite extra tid att känna in bilen, tror dom brukar gå med på det. Testa att svänga runt på parkeringen, hur stark bromsen är, vart du har dragläget...
Ge hellre lite för mycket gas än för lite för att undvika motorstopp.

Körprov är speciella situationer så det är lugnt att vara nervös över bilen, men det är inte så svårt att byta bil som man lätt kan snöa in sig på.

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov