Start > Körkortsforum > Smaskiga detaljer inför uppk?

Smaskiga detaljer inför uppk?

Fuchsia 2010-10-26 22:54 ! Citera #
Hej allihopa!
Jag är ute i sista sekund nu och min nervositet har tagit över. Jag börjar komma på smaskiga detaljer som jag kanske borde tänka på under uppkörningen, som jag för övrigt har nu redan på torsdag (?!?!)
För det första, ang. eco driving, skall man motorbromsa under uppkörningen, är det ngt man kan kugga på om man skippar det?
För att bara kolla om jag har fattat detta rätt- när man motorbromsar så innebär det att man bromsar genom att växla ned, sant? Jag brukar motorbromsa såhär; Jag kör på exv. växel tre, 100 m framför mig ser jag ett rödljus så jag börjar lätta på gaspedalen och efter ett tag bromsar jag en gnutta samtidigt som jag trycker ned kopplingen och växlar ned till två. När jag nu har gjort detta släpper jag bromspedalen och sakta, gryyymt sakta, lättar jag på kopplingen och motorn spinner till samtidigt som ens fart sjunker vilket resulteras i en motorbromsning, stämmer min tolkning av att motorbromsa? Anledningen till att jag bromsar en gnutta med bromspedalen är att jag inte vill att bilen ska ”hopppa till” när jag växlar ned, men behöver jag verkligen bromsa? Eller räcker det med att jag växlar ned och släpper kopplingen sakta?
En annan fråga; när jag har stannat vid trafikljus skall jag lägga växeln i friläge och släppa foten från kopplingen för att spara på miljön?
Sist men inte minst ang. backning runt hörn. Min trafiklärare gav mig ett tips för ett par veckor sedan att man skulle kolla ut genom baksätets högra fönsterruta för att veta när man ska vrida ratten fullt men jag kommer inte ihåg detta tips så bra, är det ngn som kan fullborda denna ”kolla-ut-genom-baksätets-fönsterruta-tips”???
Jag vet att jag är lite sent ute men jag är sjukt tacksam för svar så fort som möjligt! Dessutom skulle det inte skada att peppa lilla mig när ni ändå är så snälla och svarar på mina frågor :)
Abbe 2010-10-27 09:59 ! Citera #
Nästan angående motorbromsning,

Släpp gasen helt i tid, när du är nära börja bromsa bara, tryck ner sen koppling och växla ner till tvåan, bromsa lite mer. Stanna.

Du kan frikoppla för att kopplingen ska vila lite, men lägg i ettan efter några sekunder i normalfall brukar man inte koppla ur när man står stilla.

När du kör runt hörn ska du köra sakta kolla långt bak, sidospeglar och framåt. kolla på höger sidospegel för att se kanten.

Håll avstånd till bilar framför dig, planera din körning, gasa inte på för mycket. Ta det lungt

Allt detta kallas för miljövänlig körning, eco driving.
Aranbee 2010-10-27 14:23 ! Citera #
Oj jag trodde att motorbromsa var att man bara släppte gasen, itne att man skulle växla ner.. blir ju orolig att bilen ska hoppa till om jag inte gasar? jag är inte redo för det här !!
mhm 2010-10-27 14:37 ! Citera #
Eco-driving får du inte misslyckas med, då kuggar du. De kan vara riktigt noga med detta. Tänk på att en del av eco-driving (och som driekt hänger ihop med motorbromsning) är att du helst inte ska behöva stanna bilen. Säg att du kör i 70, du ligger på 5an, och du ser ett rödljus 200m fram. Har du inga bilar bakom dig som du hindrar kan du bromsa in ganska mycket (fortf på 5an) och sen flytta ned till 2an och bara rulla fram. I bästa fall hinner det slå om till grönt och du behöver inte slösa soppa på stanna och starta. Tänk också på att krypköra med kopplingen. Hoppa växlar, men inte för mycket! Du får inte bli ineffektiv i accelerationer t.ex.
Pra 2010-10-27 19:04 ! Citera #
Kom även ihåg att hur nervös/sansad du e avgör mycket. Om du e så nervös att du tar fel på broms o gas pedalen så ska du nog avboka skitet.
Nervositeten e ofta anledningen till att man gör fel o tabbar sig. Försök o vara så lugn som möjligt under hela uppkörningen men dock inte för avslappnad då riskerar du istället o hamna i samma skit igen, att du tabbar dig dvs. Måttligt stressad e då folk presterar bäst. Intala dig själv att du fixar detta o peppa dig själv lite innan. Lätt o säga men svår o göra, försöka går iallafall.

Hoppas bara du får en relativt cool snubbe o köra med
marre555 2010-10-30 21:28 ! Citera #
När ska man lägga i högre växel?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor