Hej allihopa!
Jag är ute i sista sekund nu och min nervositet har tagit över. Jag börjar komma på smaskiga detaljer som jag kanske borde tänka på under uppkörningen, som jag för övrigt har nu redan på torsdag (?!?!)
För det första, ang. eco driving, skall man motorbromsa under uppkörningen, är det ngt man kan kugga på om man skippar det?
För att bara kolla om jag har fattat detta rätt- när man motorbromsar så innebär det att man bromsar genom att växla ned, sant? Jag brukar motorbromsa såhär; Jag kör på exv. växel tre, 100 m framför mig ser jag ett rödljus så jag börjar lätta på gaspedalen och efter ett tag bromsar jag en gnutta samtidigt som jag trycker ned kopplingen och växlar ned till två. När jag nu har gjort detta släpper jag bromspedalen och sakta, gryyymt sakta, lättar jag på kopplingen och motorn spinner till samtidigt som ens fart sjunker vilket resulteras i en motorbromsning, stämmer min tolkning av att motorbromsa? Anledningen till att jag bromsar en gnutta med bromspedalen är att jag inte vill att bilen ska ”hopppa till” när jag växlar ned, men behöver jag verkligen bromsa? Eller räcker det med att jag växlar ned och släpper kopplingen sakta?
En annan fråga; när jag har stannat vid trafikljus skall jag lägga växeln i friläge och släppa foten från kopplingen för att spara på miljön?
Sist men inte minst ang. backning runt hörn. Min trafiklärare gav mig ett tips för ett par veckor sedan att man skulle kolla ut genom baksätets högra fönsterruta för att veta när man ska vrida ratten fullt men jag kommer inte ihåg detta tips så bra, är det ngn som kan fullborda denna ”kolla-ut-genom-baksätets-fönsterruta-tips”???
Jag vet att jag är lite sent ute men jag är sjukt tacksam för svar så fort som möjligt! Dessutom skulle det inte skada att peppa lilla mig när ni ändå är så snälla och svarar på mina frågor