Hyra bil för övningskörning, volvo xc60
Hej.
Körde upp för första gången igår i Farsta, blev underkänd.
Din körning visar brister i att:
Uppvisa en rutinmässig manövrering
Jag blev skitstressad av att bilen jag körde upp med hade 6st växlar och inte 5 som jag är van vid.
Fokuserade allt för mycket på växelspaken och därmed blev jag underkänd.
Så till min fråga, vet ni var man kan hyra en volvo xc60 manuell bil med 6 växlar som man övningsköra med, samt är det tillåtet?
Allt väl!
Hej! Hade samma fundering innan min första uppkörning. Problemet är att alla uthyrningsställen i Stockholm har nyare bilar endast i automat. Jag har kollat. Sen så är det tveksamt om en person utan körkort får köra i dessa bilar heller pga försäkringsregler!
Från Hertz hemsida som administrerar Volvo.
Kan jag övningsköra med en hyrbil från Hertz?
Ja, att övningsköra i en hyrbil är ingen skillnad från att övningsköra med en privatbil. Vi tillåter förare som är 16 år, så länge Transportstyrelsens regler och övningskörning uppfylls. Personen som ska övningsköra måste stå som extra förare på hyresavtalet. Läs mer om regler och villkor på vår sida om körkort och övningsköra.
Tycker inte att du ska lägga ner tid och pengar på hyra bil. Kan du köra 5 växlad bra så är inte 6e växeln inte så jobbig som du tror. Kör du på landsväg där 70 gäller så ska du ha i 6an. Vid lokalt körning, håll dig till 4an. På motorvägen är det så klart 6an.
Växel 1,2,3 upp till ca 40km/h
Växel 4,5,6 50km/h och uppåt
Tänk att du kör fem växlad och ska använda sexan vid höga hastigheter, typ 70 och uppåt.
Lycka till
Senaste foruminläggen
Rubrik