Körkortonline > Körkortsforum > Klarade taxi uppkörning 1a för…

Klarade taxi uppkörning 1a försöket, Södertälje.

Gäst 2025-10-02 14:25 ! Citera #
Märkte att det inte finns så många trådar kring taxi uppkörningen, klarade på första försöket. Ställ gärna frågor om ni undrar över något eller om ni har frågor för ordinarie körprov!
Naru 2025-10-02 17:27 ! Citera #
Grattis på ditt godkända prov!

Hur är taxi uppkörningen? Är den likadan som uppkörningen för B? Var körde du upp i Södertälje? Hade du en bra inspektör?

Ja, det finns verkling inte/få inlägg om taxi uppkörningen.
Gäst 2025-10-02 20:30 ! Citera #
Jag började med att köra till salem där jag fick släppa av kunden till 2 olika kyrkogårdar, först var det med gps 2a var med kundens instruktioner. Sedan fick jag köra tillbaka mot södertälje och skjutsade kunden till en lägenhet i södertälje hamn.

Inspektören var väldigt trevlig (många hade skrivit att hon är otrevlig på google recensioner), vi pratade under hela körningen och stämningen var hur bra som helst.

Körningen var ganska felfri men inte perfekt, de vill inte ha någon perfekt utan någon som kör trafiksäkert och har kunden som prioritet.
(Lämna kunden närmast till dörren, hålla distans fråb parkerade bilar på höger sida osv.

Ända misstaget jag gjorde var att jag blinkade ut ur en rondell lite försent, annars gick allting bra!
Gäst 2025-10-02 20:33 ! Citera #
Naru 2025-10-02
Grattis på ditt godkända prov!

Hur är taxi uppkörningen? Är den likadan som uppkörningen för B? Var körde du upp i Södertälje? Hade du en bra inspektör?

Ja, det finns verkling inte/få inlägg om taxi uppkörningen.
Glömde besvara om den är lik vanliga uppkörningen. Från min uppfattning så är de strängare under taxi provet, om du behöver köra runt C nivå för att klara en vanlig uppkörning så måste du köra runt B/A nivå för att klara.

Anledningen till det är att du ansvarar inte längre för dig själv i bilen utan som yrkesförare är du ansvarig för dina passagerare och måste alltid tänka på deras säkerhet och hur du kan få dem att känna sig trygga under resan.

Detta leder naturligtvis till att de är lite hårdare under provet!
Naru 2025-10-02 21:52 ! Citera #
Tack så mycket för ditt svar!
Vilken bra upplevelse! Jag trodde alltid att taxi uppkörningen är liksom B uppkörningen. Att ha kunder under provet och släppa dem på deras destination hade jag aldrig föreställt mig!

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor