På min uppkörning i Farsta körde jag ut på motorvägen (100 km/h). Jag låg först i höger körfält men blev vad jag uppleve bromsad av trafiken, så jag bytte till mittenkörfältet. Där gick det också långsamt, så jag gick vidare till det allra vänstra körfältet. När jag senare ville tillbaka till höger körfält tyckte inspektören att min säkerhetsmarginal inte var tillräcklig och tog lätt i ratten. Han sa också att jag saktade ner för mycket i filbytet, och att det hade varit bättre att ligga kvar i det vänstra körfältet. Det fanns en hel del bilar runt om, både framför och bakom låg en skåpbil men som vad jag uppfattade, såg att jag ville in.
Min fråga är: Vad är mest korrekt i en sådan situation – ska man ligga kvar i det allra vänstra körfältet om man inte kan hålla full fart i höger, eller ska man alltid ligga till höger, alltså skita i att byta till vänster, även om det innebär att man tappar lite fart (t.ex. ner mot 88 km/h på 100-väg)?