Körkortonline > Körkortsforum > Uppkörning i södertälje 13:50

Uppkörning i södertälje 13:50

Gäst 2025-09-30 17:40 ! Citera #
Jag har uppkörning med trafikverketsbil i södertälje om en vecka väldigt nervös, kan någon ge tips på hur jag ska köra och vilka ruter man kör?
Naru 2025-09-30 19:37 ! Citera #
Hej,
Har du övningkört i Södertälje? Södertälje är en stor stad. Det finns många olika rutor som man får i provet där.
Du måste övningsköra i den tiden som du har bokat prov för att vänja dig i trafikens tempo.
Hållar tummarna för dig!
Om du vill kan du svara på den frågan: Är det din första gång som du gör uppkörningen?
Gäst 2025-09-30 20:01 ! Citera #
Hej!

Jag har övningkört i södertälje och har bokat privat och det är min första uppkörning plus min godkända teroi prov går ut snart vilket ger mig ännu mycket stress.
Naru 2025-10-01 10:57 ! Citera #
Hej vännen,

Ja, jag kan förstå hur du känner dig. Och Det är mycket bra att du är van med området och du har övningskört. Man får köra antingen mot Helsingborgs, Stockholms eller Göteborgs motorväg. Sen kan de be dig köra mot Hamnen, Scania, Centrum, Pershagen, Gärtuna och Nynäshamn. Det finns säkert andra mål men nu kommer jag inte ihåg. Du kommer att göra säkerhetskontroll. För parkering vill de ofta baka in men saken är att du kan välja själv. Lägg din tid på att hitta en bra luta där du är säker att du kan.
Anpassa din hastighet och avstånd i motorvägar. I Göteborgs motorväg är hastighet över 100 km/h. Då vill de se att du vågar gasa till hastigheten. Men tänk att hur trafiken ser ut och planera din omkörning i förväg när du ser t. ex. de fordon som kör långsammare. När du vill komma tillbaka till grunplacering, vänta tills du kan se hela bakomliggande bilen i din backspegeln.

Det största steget som är kvar är bara att hålla dig lugn och stressfri. Och jag vet att det lättare sagt än gjort.

När man är orolig över teoritiden och första provet som har inte kommit än, kan man inte göra sitt bästa.

Håll dig upptagen med aktiviteter som gör dig glad och då slipper du övertänka om provet och teorin. Gör meditation varje dag.

Just nu behöver du bara tänka på uppkörningen. Lägg alla dina fokus på uppkörningen som du har framför dig.

De råd som jag gett dig är resultatet av min stress i första provet. Jag kunde ha fått godkänt om jag var lugnare. Då min körning förmåga hade inte minskat.

Lycka till.

Hör av dig och berätta gärnan om din upplevelse. Jag har min i november.

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest