Start > Körkortsforum > Antal växlar i uppkörningsbila…

Antal växlar i uppkörningsbilarna

Gäst 2010-10-26 00:37 ! Citera #
Vilken manuell-växlingslåda är den vanligaste bland uppkörningsbilarna?

Är det en femväxlad eller sexväxlad?
strike 2010-10-26 14:07 ! Citera #
Där jag körde fick jag en 6växlad vw passat och jag hade endast kört 5 växlade förr.

klarade eco drivingen (godkänt) galant tyckte han men jag jag bara hoppade runt med växlarna hursomhelst tyckte jag :/. Men blev kuggad av annan anledning. :(
Gäst 2010-10-26 15:49 ! Citera #
Okej, tack för svaret. Själv har jag bara kört en femväxlad bil. Hoppas jag får en sådan under min uppkörning. Bra att du klara den delen men synd att du kugga på något annat :?.
strike 2010-10-27 21:14 ! Citera #
Beroende på vart du ska köra upp har de olika bilar.

Här är en lista på olika modeller olika provorter har.

korkortsportalen.se/VV_Templates/Page.aspx?id=822
xeraN 2010-10-28 14:41 ! Citera #
Gud vad bra att se alla städer så dära man kan ju vara lite jobbigt med en helt ny bil om är sån.
Gäst 2010-11-15 19:56 ! Citera #
Hur är det med backen på sådana bilar? Har man dem så man måste dra upp växelspaken? FÖr sånt kan jag inte alls och det hade varit tråkigt att kugga på sånt.
Gäst 2010-11-16 22:44 ! Citera #
På den bilen (6-växlad) fick man pressa ner växelspaken och sätta den i ”första” växeln för att få i backen.

På andra uppkörningen fick jag en gammal saab (5-växlad) där man fick lyfta en liten sak på växelspaken och sätta in i ”6.e” växeln för att få i backen.

Fast på de flesta 5-växlade bilar så ligger backen i ”6-växeln”, alltså höger-ner.
och på de flesta 6-växlade bilar ligger den i ”första växeln”, alltså trycka ner växelspaken och föra den vänster-upp.
Poisend 2010-11-25 19:42 ! Citera #
När vi kör upp kör i vi upp i våran körskolas bilar så vi känner redan till dem och är vana med dem :D

Så jag kommer köra upp i en 6 växlad bil
Men de är skönt för körskolans bilar känner man till och de blir en liten trygghet tror jag...

jag skall köra upp om en månad :D Så jag hoppas de kommer gå bra ;D
Annis 2010-11-28 21:06 ! Citera #
Jag kör upp med körskolans bil, en v50 :) Eftersom jag har kört den i två månader
är jag säker med den. När jag kör med min mammas Peugeot eller pappas Renault
känner jag mig inte alls lika säker eftersom jag inte har kört med deras bilar lika mycket.

Men kör inte alla upp med körskolans bilar? Om man inte bara har kört privat alltså?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor