Start > Körkortsforum > Eco ett skämt!

Eco ett skämt!

toorp 2010-10-22 15:29 ! Citera #
Hej! jag tänkte att vi ska reda ut det här eco driving!

En tidning skrev nyligen att eco driving är bra om man gör rätt!
Du ska köra på så höga växlar du kan, nu menar jag så motorn går bra och inte hackar iväg.

Att släppa gasen i tid är helt rätt då du smyger fram till en korsning eller liknande.

Men!!! Det är absolut inte bra att motorn bromsar fordonet. När dom ber dej motorbromsa brukar man göra såhär.

Ska du svänga längre fram eller stanna och du har i en hög växel, släpp gasen i tid, rulla sakta fram börja växla ner så motorn stryps. Du känner det. sväng eller stanna.

När du stryper motorn skjuter du tillbaka oljan i ett tryck som packningarna i motorn inte klarar av. Du får ett tillbaka skjut i motorn vilket skadar både kugghjul,lager och pacningar.

Dom säger bra för miljön Bevisningen på att motorbroms gör att utsläppen minskar är bullshit! Om du släpper gasen i tid och rullar är en annan sak!

Prova att bromsa en med Hjul-lastare eller traktor ska ni få se vad som skjuter ut efter en stund!
samma sak gäller en Bil motor.

Du åker in på en verkstad och säger fel på motorn här, ”vad har hänt”
packningarna har gått.
han säger ”har du motorbromsat mycket” ?
Gäst 2010-10-22 18:58 ! Citera #
Man ska inte lita på allt som skrevs i tidningarna, när man motorbromsar så ska man självklart aldrig gå så långt att det börjar låta/kännas konstigt.
Gäst 2010-11-05 18:12 ! Citera #
Det är mycket som är just så kallat för bullshit i tidningarna, jag har själv arbetat med bilar i flera år nu och har kört bil i flera år och det här med motorbromsning är inte bra om man inte kan det tillräckligt bra. man kan göra det på ett bra sätt men då gäller det att du känner efter med kopplingen vart den börjar ta i och inte tex bara lägga in en lägre växel och sen släppa kopplingen. utan mitt bästa alternativ för dom som vill köra eco driv är nämligen att växa till en högre växel innan du är uppe i 3000 varvtalsmeter. allså tex om du är uppe i 3:ans växel att växla till 4:an när du e på 2700 varv.

peace
Gäst 2010-11-05 22:24 ! Citera #
Vad jag har fått lära mig av min lärare är att när man motorbromsar så ska man växla ned redan från början och inte när man redan har kommit ner mycket i fart? blir lite förvirrad av det hela eftersom de ofta vill att man ska hålla hög växel, men det beror nog kanske på att farten sjunker med tiden och då är det bättre för motorn att ha en växel förberedd eller?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo