Körkortonline > Körkortsforum > Köra upp i Nyköping

Köra upp i Nyköping

Vidstige 2025-08-16 08:35 ! Citera #
Hej allihopa,
har uppkörning i Nyköping kommande vecka. Någon som har erfarenhet med att köra upp där, eller bara av allmän körning i staden? Är själv från Stockholm.

Ser på kartan att Trafikverket ligger nära centralstationen så blir väl oundvikligen en del körning i tätort åtminstone.
Har även läst i urgamla trådar att många ”större” gator i staden inte alltid har huvudled som man skulle kunna tro, så viktigt att beakta högerregeln.

Tack :)
Vidstige 2025-08-16 08:40 ! Citera #
Hittar även info om att många cirkulationsplatser av varierande storlek på relativt korta avstånd mellan varandra kan förekomma, vilket verkar stämma med kartan. Hoppas infon hjälper någon :)
Gäst 2025-08-21 21:38 ! Citera #
Tyvärr kuggade jag uppkörningen i Nyköping. Nerverna gjorde slut på det ganska snabbt med en katastrofal parkering, inte manövreringen utan att jag inte uppmärksammade att det var vid en markerad kant tills trafikinspektören kommenterade det. Efter det fanns inte fokuset där pga att provet redan var underkänt. En rad andra misstag tillkom från mitt håll, behöver helt enkelt bli mer självsäker i körningen innan jag är redo.

Trots mitt misslyckande måste jag säga att jag upplevde Nyköping som en bra stad att köra upp i. Trafikinspektören var en ärlig men trevlig man, som efter min uppenbara och avgörande miss med parkeringsmomentet ändå fortsatte vara pedagogisk och lät mig köra klart hela uppköringen - det hela blev mer som en körlektion.

Många vägarbeten pågick i staden. Blev ingen körning i tätort för mig, utan nästan enbart motor- och landsväg. Från Trafikverkets parkering kommer man ut på en lugn 30-väg i ett bostadsområde, sedan efter en vänstersväng blir det väjningsplikt inför Norrköpingsvägen. Därifrån till en rondell, följandes Eskilstuna som mål. Följde målet ett tag och tillkom andra moment som stopplikt, påfart, avfart, motorväg, även en motortrafikled som jag inte hade räknat med, vänstersväng på landsväg (dock skyddade sådana). Även lite körning i bostadsområde, där parkeringen skedde.

Lycka till om ni har uppkörning!
Gäst 2025-08-22 21:21 ! Citera #
Finns några motorvägspåfarter som börjar som skarpa kurvor och sedan har korta accelerationsfält. Håll låg hastighet i kurvan och accelerera kraftigt direkt när man kommer ur den

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest