Tänkte dela med mig av min upplevelse av uppkörning i Malmö - kan kanske vara till nytta för nån.
Min näst sista körlektion innan uppkörningen gick jättedåligt, jag körde sämre än på väldigt länge, kände mig dum att jag ens skulle försöka köra upp. Tänkte att min lärare kanske säger att vi får ställa in uppkörningen för detta var bara för dåligt. Men! Sista lektionen var mycket bättre. Så när det väl var dags tänkte jag att jag hade en chans ändå.
Min inspektör var väldigt lugn vilket hjälpte mig att också vara lugn, kände mig hyfsat avslappnad hela tiden. Berättade också för inspektören att jag brukar prata lite för mig själv när jag kör, framförallt säga hastighetsbegränsningar högt när jag ser dem eftersom det hjälper mig att minnas dem. Detta var han helt okej med. Kan vara ett tips kanske!
Säkerhetskontrollen bestod av att kolla halvljus och helljus vilket gick bra trots att jag fick hjärnsläpp och också försökte titta bak efter dem. Inspektören sade sen att det ju inte är nödvändigt men att det är ”bra att vara noggrann”. Så där var han schyst, tyckte jag.
Vi körde ut på Sallerupsvägen in mot stan. Det kom en gående på ett övergångsställe och jag tvekade om jag skulle stanna eller inte då han var en bit bort och det fanns en refug emellan. Gjorde en lite tvär inbromsning och släppte fram honom. Inspektören sade något lite vagt (minns inte riktigt vad) om att jag hade kunnat låta bli att stanna. ”Okej,” tänkte jag, ”betyder det att jag kuggar?” Följde dock allas råd, släppte det och tänkte framåt.
Svängde vänster i rondellen, vänster igen, in i Videdal (tror jag att det heter, eller kanske Risberga, blandar ihop dem). Där svängde jag in på en väg och skulle hitta någonstans att vända. Körde en backning runt hörn. Höll på att backa de extra tio metrarna efter själva hörnet när inspektören sade typ ”Du ska bara vända.” Jag hade ju fått in ”back runt hörn” i huvudet men eftersom uppgiften bara var en vändning behövdes inte de tio metrarna. Igen: schyst av inspektören att påpeka det på det sättet.
Sen körde vi tillbaka ut på Sallerupsvägen och jag skulle följa skyltar mot E6 Göteborg. Återigen var inspektören schyst och sade att ”skyltarna syns inte så bra här men du ska lägga dig i vänsterfil”. Ut på motorvägen kom vi och efter det minns jag ärligt talat inte så mycket vart vi körde och vad som hände. Det förekom stopplikt och väjningsplikt och högerregel och utfartsregel och cirkulationsplats i alla fall.
Vi kom in på en liten parkering och jag fick i uppgift att parkera på valfri plats. Gjorde det, gick bra, körde vidare och tillbaka mot Trafikverket. Blev lite osäker på inspektörens instruktioner om vilken väg vi skulle ta, frågade och fick tydliga svar. Så åter in på Trafikverkets parkering och fick beskedet godkänd!
Alla tips om att andas, försöka slappna av, lyssna på inspektören och så vidare är förstås bra men det kan verkligen vara lättare sagt än gjort! Det kanske kan hjälpa att veta också att inspektörer absolut kan vara schysta. Körningen måste inte vara perfekt! Lycka till alla!