Körkortonline > Körkortsforum > Ingripande - vad betyder det e…

Ingripande - vad betyder det egentligen?

Gäst 2025-08-15 12:11 ! Citera #
Min son kuggade sig vid första uppkörningen då förarprövaren fick ingripa genom att ta tag i ratten då min son hamnade lite för nära vägkanten i filen som han låg i när han tittade sig omkring för att byta fil. Han såg detta själv och skulle precis korrigera sin körning men hann inte göra det förrän förarprövaren tog tag i ratten och då är det ju automatiskt kuggning. Detta är ju ett tydligt ingripande då han tar tag i ratten.

Men när han körde upp andra gången en vecka senare i en stad uppe i norrland som han inte hade kört i tidigare så tyckte han själv att körningen hade gått bra hela vägen. Ändå så kuggade han sig och förarprövaren skrev i sitt utlåtande att ”ingripande har förekommit”.
Enligt min son hade det inte uppstått någon farlig situation som han fick kännedom om och förarprövaren hade inte tagit tag i ratten under körningen.

På vilket sätt kan han då mena att ett visst ingripande hade förekommit då? Eller kan de rent utav skriva helt felaktiga saker i sina utlåtanden?

/Suss
Jonas 2025-08-15 18:17 ! Citera #
Hej! Ett ingripande under uppkörningen inte alltid betyder att inspektören fysiskt tar tag i ratten eller bromsar. Det kan också räknas som ett ingripande om inspektören till exempel säger till dig i ett kritiskt ögonblick, som ”Gör inte så”, ”Stanna här” eller liknande. Det visar att föraren inte hade full kontroll över situationen själv, vilket kan vara skäl nog att bli underkänd.

Jag vet hur det känns, jag har själv varit med om en liknande situation under min uppkörning.
Gäst 2025-08-15 19:09 ! Citera #
Precis som föregående säger, det finns muntliga ingripanden, följ med i bilen nästa gång eller om det inte går fråga inspektören om du kan få vara med på avslutet.
För det din son säger är sällan sant

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
I går 21:13
2
I går 19:10
2
I går 08:40

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok