Körkortonline > Körkortsforum > Uppkörning i Sundsvall?

Uppkörning i Sundsvall?

Ale 2025-08-14 12:22 ! Citera #
Hej!

Efter intensivkurs körde jag upp i Farsta igår och allt gick helt perfekt… förutom att jag typ fick för mycket feeling med min förarprövare och snarare än att kugga pga nervositet istället kuggade pga att jag blev för bekväm helt enkelt. Satt och småpratade och enligt honom ledde det till att jag tappade fokus i en skymd korsning och körde i för hög fart förbi (låg i 30km/h på enskild väg från landsväg där det egentligen enligt tidigare skyltar är 70 som gäller såå det här kan man ju argumentera kring… han tyckte iallafall att det var alldeles för högt utifrån att hastighetsanpassa enligt situationen.). Allt annat var fläckfritt enligt honom, men han kunde inte godkänna mig pga detta.

Har nu bokat ny uppkörning redan imorgon i Sundsvall, då det var enda lediga tiden som fanns. Bor inte i Sverige i vanliga fall så det är liksom lite nu eller aldrig när det gäller att klara uppkörningen, annars blir det långt uppehåll.

Så, all things aside, efter detta långa inlägg haha – har aldrig kört i Sundsvallstrakten så är lite nervös kring att kugga igen bara p.g.a. någon liten luring som man inte känner till. Typ en fil som plötsligt blir bussfil osv… känner ni till något man bör ha lite extra uppmärksamhet kring vid uppkörning i Sundsvall? Finns några speciella rutter de brukar ta? All info uppskattas enooormt!

Och lycka till till alla er som likväl försöker fixa körkortet!!!! Styrka!!!
Gäst 2025-08-17 15:33 ! Citera #
Hej!
Hur gick din uppkörning i Sundsvall?
Har nämligen min uppkörning där väldigt snart & är själv från Stockholm. Skulle uppskatta all tips jag skulle kunna få :)
Adam 2025-08-17 19:18 ! Citera #
Även jag är stockholmare som snart kör upp i Sundsvall och uppskattar alla tips!
Ale 2025-08-18 12:19 ! Citera #
Det gick svinbra!! Körkortet fixat och klart :)
Det här med att Trafikverket påstår att det inte ska vara lättare att köra upp på mindre ort är ju helt bullshit må jag tycka... klart det blir lättare förutsättningar när det inte är Stockholms tät-trafik man har att göra med.

Lycka till, och oroa er inte även om ni inte kört i området tidigare – allt är väldigt straight-forward och enkelt att följa, så om ni kan köra bil kommer det gå toppen!
Adam 2025-08-18 22:58 ! Citera #
Vad härligt att höra! Grattis!! Kan du säga nåt mer om rutten du körde? Ser ut att vara lite knepig rondell när man ska ut på E4:an nära Trafikverket?
Ale 2025-08-19 15:03 ! Citera #
Adam 2025-08-18
Vad härligt att höra! Grattis!! Kan du säga nåt mer om rutten du körde? Ser ut att vara lite knepig rondell när man ska ut på E4:an nära Trafikverket?
Hmm, ja alltså jag åkte direkt upp höger, E4 mot Stockholm, körde av vid någon bensinmack för att göra backpackering, sedan tillbaka till Sundsvall och körde runt lite enkelt längs utkanten av stan, och så direkt tillbaka till Trafikverket. Inte mer än det!

Kan ju ha berott på att jag redan haft en uppkörning tidigare där i princip alla moment redan blivit godkända, vilket ledde till att förarprövaren inte kände att hon behövde checka allt – vet inte riktigt!

Rondellerna var väldigt straightforward där jag åkte, lätt att följa. Tips är kanske att använda Google Maps Streetview för att få lite mer koll på stan och vägarna innan uppkörningen, det hjälpte iallafall mig att bli lite lugnare! Sett att det kan vara lite klurigt med vilken fil man ska in i i olika rondeller och korsningar när man ska från Trafikverket mot centrum… så checka det kanske, så du känner till det!

I övrigt så är det mycket enkelriktade gator inuti stadskärnan, så var uppmärksam på det om du åker in där under provet. I övrigt kommer det gå galant!
Adam 2025-08-20 19:06 ! Citera #
Tack snälla för svar! Och grattis igen!

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo