Körkortonline > Körkortsforum > Klarad uppkörning farsta

Klarad uppkörning farsta

27 år I dag 06:59 ! Citera #
Hej!

Klarade uppkörningen i Farsta på första försöket som privatist, manuell. Var JÄTTEnervös och hade svårt att sova under natten men det gick bra. Vill dela min berättelse. Hoppas den kan hjälpa någon annan!

1. Var redo, allt ska sitta. Alla rondeller, alla filbyten, avsökning, planering och backa/parkera
2. Kör mycket i Farsta
3. Ta det lugnt

Fick köra rutten vänster vid Trafikverket. Höger avfart mot Stockholm. Nynäsvägen fram till avfart höger mot Bagarmossen/enskede. Höger mot Sockenvägen. Sockenvägen en bit framåt. Vänster vid gamla tyresövägen. In på en gata mot höger in till kärringstan, valfri vändning (backa runt hörn). Åkte tillbaka samma väg jag kom. Backpackera vid Trafikverket.

Fick Lotta som var så oroligt oskön (trodde typ det var ett skämt), men det är så hon är som person, inget man ska ta personligt. Så var lugn om du får henne. Hon gjorde en rättvis bedömning och godkände mig även om jag gjorde små misstag. Råka lägga i fel växel, körde på 3an på motorvägen när jag trodde det var 5an, tappade kopplingen vid ett tillfälle och bilen hoppade. En jäkla grävmaskin låg framför mig vid motorvägsavfarten och hon sa att jag borde kört om från höger sida (jag låg kvar bakom och väntade till jag kunde köra in från vänster) - i efterhand. Etc. Men allt som allt körde jag trafiksäkert och självständigt.
Trafikontroll testa rutan.

Jag körde 2 lektioner + en testlektion med Södermalm trafikskola. Fantastiska. Rekommenderas verkligen!!!! Kör man upp i Farsta välja dem. Sen körde jag JÄTTEMYCKET i farstaområdet. Varje dag i 2 h en vecka innan provet tex.

Nyckeln till att klara det för mig tror jag var att jag kände mig säker på området och hade övat tillräckligt. Jag hade åkt ”typ” alla rutter i Farsta flera gånger tills de satt genom att läsa i forumet på gamla rutter. Så det är verkligen mitt bästa tips. Öva öva och öva. Lägg ner massa tid och energi innan provet så kommer ni inte behöva göra om det.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
33
I dag 13:26

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor