Körkortonline > Körkortsforum > Förtydligande kring datumparke…

Förtydligande kring datumparkering.

Gäst 2025-07-26 16:32 ! Citera #
Hej!

Jag har lite svårt för datumparkering när det gäller om man parkerar tills nästa dag.

Jag förstår att om man parkerar på jämn datum så ska man parkera på sidan med udda husnummer. Men hur fungerar det om du parkerar över natten? Måste du parkera om bilen innan midnattslaget? Vad är det som gäller då?
Gäst 2025-07-27 15:20 ! Citera #
Alltså, datumparkering betyder att det är förbjudet att parkera särskilda datum...
Om en parkeringsförbudsskylt har rött snedstreck över enkelt I (som är romerska siffran för ett) så betyder det ”Parkering förbjuden dag med udda datum, på den sida av vägen med udda husnummer” - och är det rött snedstreck över II (romerska siffran för två) så gäller parkeringsförbud under dagar med jämnt datum, på den sida av vägen med jämna husnummer. Det finns också en parkeringsförbudsskylt som förbjuder parkering både udda och jämna datum, då måste man parkera på den sida av vägen med jämna husnummer då det är dag med udda datum (eftersom parkering då är förbjuden på den sida av vägen med udda husnummer).
ETomasP 2025-07-28 18:22 ! Citera #
Hej, till dig som undrade angående datumparkering vid midnatt. Du fick inget svar på din fråga. Datumparkering har en förbudsskylt och ett tillägg med klockslag. Ibland gäller parkeringsförbudet mellan klockan 00 - 06. Om du kommer till platsen klockan 17, så finns det ingen datumparkering. Du kan parkera på vilken sida du vill. Om du ska köra därifrån efter midnatt, då datumparkering gäller bör du parkera på rätt sida från början för att slippa gå ut och flytta bilen mitt i natten. Det blir ju ett nytt datum vid midnatt. Dessutom gäller de enkla vägmärkena med I eller II, på den sida av gatan som de är placerade på. Det har ingen koppling till husnummer.
Gäst 2025-07-31 19:51 ! Citera #
ETomasP 2025-07-28
Hej, till dig som undrade angående datumparkering vid midnatt. Du fick inget svar på din fråga. Datumparkering har en förbudsskylt och ett tillägg med klockslag. Ibland gäller parkeringsförbudet mellan klockan 00 - 06. Om du kommer till platsen klockan 17, så finns det ingen datumparkering. Du kan parkera på vilken sida du vill. Om du ska köra därifrån efter midnatt, då datumparkering gäller bör du parkera på rätt sida från början för att slippa gå ut och flytta bilen mitt i natten. Det blir ju ett nytt datum vid midnatt. Dessutom gäller de enkla vägmärkena med I eller II, på den sida av gatan som de är placerade på. Det har ingen koppling till husnummer.
Hej Tomas! Tack för svaret, det är precis det här svaret jag letade efter!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 21:36
2
2025-08-24 21:50
3
2025-08-24 18:16

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor