Körkortonline > Körkortsforum > Uppkörning i Järfälla

Uppkörning i Järfälla

Dubblaw I dag 10:33 ! Citera #
Hej!

Jag ville dela med mig av min första uppkörning i Järfälla som jag för övrigt inte klarade vilket jag också visste att jag inte skulle göra, var otroligt nervös, så pass att jag fick illamående så fort jag började köra och bara ville få det gjort snabbt men ville ändå hjälpa någon som gör uppkörning för första gången i Järfälla.

Jag fick en ganska trevlig och pedagogisk kille som skulle köra upp med mig, det gick till så att när vi satte oss i bilen förklarade han hur allt går till, han visade mig alla punkter han kollar på under min körning osv och förklarade även bilen för mig.

Sedan fick jag i uppgift (säkerhetskontroll) att kolla om tutan och servon funkade.
Du bara testar tuta som vanligt och glöm inte sätta på bilen för att kolla om servon fungerar.

Sedan vid Trafikverket åker du vänster (höger leder typ ingenvart).
Glöm inte att vägen här är en 50-väg och att bilar kommer från båda sidor och du har dåligt sikt om det är bilar parkerade på dina båda sidor, vilket det var i mitt fall.

Minns inte exakta rutten jag körde men kom ganska snabbt in i Kallhäll villaområden.
Kom ihåg att krypköra här eftersom det är mycket buskar, träd osv samt att det är högerregeln som gäller här så ha god uppmärksamhet.

Där fick jag vid en korsning typ vända och åka ut igen.
Mitt misstag här var att jag inte backade rätt enligt honom. Ska försöka visa hur jag gjorde och hur han berättade att han önskat att jag gjorde.

A
\B\
C

Notera!! Vägen här är riktigt smal och trång samt dålig sikt från alla håll.
Jag kommer från C och han vill att jag vänder.
Jag körde in i B med nosen, backade bak med baken på bilen in till A och sedan tillbaka till C.

Han berättade att han önskade att jag hade körde in till A och sedan backat in i B och sedan svängt mot C eftersom ”om det kommer bil från A så har jag dålig sikt och kan krocka om backar in i A”.

Enligt mig var det exakt samma om jag gjorde som han tyckte med tanke på att endast en bil fick plats på vägen och den otroligt dåliga sikten. Hade jag kört som han tyckte hade jag fortfarande kunnat krocka om det kom bil från B.

Vi körde sedan E18 mot Stockholm en del, jag skulle följa skyltar mot Oslo.
Många rondeller, både enfiliga och tvåfiliga.
Tänk på att ligga i rätt fil beroende på vilken avfart du ska ut i.
Vid Jakobsbergs Centrum finns en lite mindfuck rondell som är bra att ha koll på.

Om du ska fram i rondellen ska du obviosly vara i höger fil right? Men i denna rondell så går höger filen ENDAST till höger. Du kan alltså INTE vara i den filen och köra rakt i rondellen.
Då måste du vara i vänstra och sedan köra rakt.
Bra att hålla koll på den rondellen då många kuggar där.

Minns inte så mycket mer av rutten men sedan när vi var tillbaka vid Trafikverket fick jag parkera på valfri ruta.
Dom förklarar då om du är godkänd eller ej.
Och om inte så förklaras varför och vad du behöver jobba/träna mer på.

Läst många som skrivit att Järfälla är ett av dom värsta ställerna att ta uppkörning på pga deras personal som vill att man kör som proffs osv men här är grejen, är du van vid stadstrafik, mycket rondeller osv så klarar du det här.
Sett så otroligt många kommentarer om en man som kuggat alla men denna man är även samma man som godkände min vän vid hennes första uppkörning. Så kan du köra bil så kan du också köra upp här.
Se bara till att inte vara nervös, det är då man tar dåliga beslut.

Tro på dig själv och oavsett hur osäker du än må känna dig, visa inte det. Sätt dig bakom ratten med inställningen ”det här kan jag, jag har kört förut det är ingen skillnad”.
Ta säkra beslut och visa att du kan sköta situationer i trafiken på ett säkert sett.
Kör hellre lite långsammare än hastighetsskylten än över den, när du kör lite långsammare hinner du även ta en bra blick runt om i omgivningen, om det är någon som ska över övergångsstället 50 meter fram eller om hastigheten ändras om 100 mer så kan du släppa gasen och kanske eventuellt bromsa lite lätt osv.

Det är en piece of cake om man tror på sig själv och går in med rätt inställning. Fastna inte på felen du gör utan sköt det bra och säkert.

Lycka till guys, skriv gärna hur er uppkörning gått, intressant o läsa <33

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 10:33
37
I går 17:26

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se