Start > Körkortsforum > Tips inför teoriprovet?

Tips inför teoriprovet?

Fuschia 2010-10-14 13:22 ! Citera #
Tja alla trafikvettiga!
Nu på måndag ska jag göra teoriprovet och det är första gången för mig. Har enbart pluggat på egen hand, med körkortsboken, dock började jag ta tag i det ganska tidigt. Har pluggat nu i ca 2-3 mån och eftersom jag själv pluggar på universitetet och har en någorlunda bra studieteknik har jag valt att plugga privat. Men är lite smått nervös nu när det börjar närma sig och vet inte riktigt vad jag ska lägga min största koncentration på i boken. Ni trafikvettiga som har erfarenhet av teoriprovet skulle inte ni kunna rada upp några punkter som jag ska lägga min största pluggtyngd på de här sista dagarna innan provet?
Tack :)
Bob 2010-10-14 20:56 ! Citera #
Så här är det! Jag gjorde och klarade teoriprovet på svenska språket föra veckan och har bott i Sverige i knappt 1år.
Om du har klarat de vanliga 20 prov från www.korkort.com/distanstest/elev/login.asp och har bra uppfattning om trafikreglerna ska du klara provet utan problem.
Frågor som kom på provet var bl. a.
- lätt släppvagn
- höger regeln
- det var blinkande gul trafikljus och frågan var vilken ljus är tend på andra sidan om gatan(svar. gul blinkande ljus)
- spårvagn skylt och blinkande rött ljus, vad ska du göra(svar. vänta tills ljuset slocknas)
- det var en bild med uppförs och nedförsbackar och frågan var på vilket körsätt ska du köra miljövanlig(svar. jag ska använda bilens levande kraften)
- 2 frågor med bus som står vid en bushållplats när hastighetbäggrensningen var 50 och 70.(vem ska lämna företräde)
- i vilken situation finns det storst risk för en olycka(ner 19åring kör)
- du har varit på utflykt med dina kompisat och det finns 2 timmat körning tills ni kommer hem, du är trött vad ska du göra(svar låta någon av dina kompisar som har körkort köra)
- tjänstevikten på bilen är 9800kg, föraren väger 70kg och bilen är lastad med 200kg. Hur mycket är bruttovikten(svar 9800+200=1180kg föraren är inräknad i tjänstevikten)
- gågata skylten,, får du köra(ja)
- det fanns 4 skyltar visat bakifrån och frågan var vilket av de ör stopplikt(sextangeln)
- om man ska använda varningblinkers vid bogsering(svar. ja)
- vart finns storst risk för fartblindhet(på långa vägar där man kör i hög fart)
- det fanns en älg på vägen och frågan var vad kan vara storst risk(slitna däck, väglagen, trafik bakom ...jag tycker väglagen)
- det fans en bild du kör 85kmh det var bilar fram och polis skåpbil till höger vad ska du göra(stanna bakom polisen, köra vidare, köra om billarna eller öka hastigheten till 90kmh)
- hur ska du spara bensin(undvika köra i tät trafik)
- om du använder motorvärmare(katalisatorn börgar fungera snabbare)
- vad ska du i första hand göra om än olycka hade hänt(överblicka)
GHUDI 2010-10-20 19:05 ! Citera #
Tack för frågorna de kommer och hjälper oss mycket,, Om det finns några till som har gjort provet och kommer i håg någon av fråga snälla skriv ner den vi blir jätte tacksamma.
Gäst 2010-10-20 22:49 ! Citera #
Jag ska ha min förarprov imorgon och alla frågor som bob fyllde i här ovan, dök upp på mitt första prov. Tackar för mig.
Gäst 2017-01-22 23:04 ! Citera #
Stoppskylten är inte 6 kantig, den är faktiskt 8 kantig :D

Lycka till med hans frågor och svar :lol:
Gäst 2017-02-17 15:11 ! Citera #
Hej jag har blivit kuggad 3 gånger på samma frågor, men det gick åt skogen

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 00:49
6
2024-05-19 23:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest