Körkortonline > Körkortsforum > Hur lång tid innan man får bes…

Hur lång tid innan man får besked av Transportstyrelsen om indraget körkort under prövotid?

Gäst I går 17:50 ! Citera #
Hej!
Tyvärr gjorde jag ett misstag idag. I en cirkulationsplats har ett event spärrat av en väg temporärt och jag såg det försent. Motordrivna fordon får ej köra in där nu. Innan jag hann svänga och vända bilen så kom polisen. Fick 1000kr böter men de tog inte körkortet. Nu misstänker jag att detta skickas till Transportstyrelsen och de ska bedöma om jag får behålla kortet eller det blir indraget. Polisen försökte trösta mitt ledsna ansikte med att säga att kortet kommer garanterat inte bli indraget men jag vet faktiskt inte. Mår så dåligt av det och känns så surt att bli tagen på detta sättet när man vanligtvis följer reglerna.

Hur länge brukar det ta innan man får det beslutet av Transportstyrelsen?
Gäst I går 18:03 ! Citera #
Hej!

Du får resultatet 48 timmar efter polisen har lämnat in det men det beror helt och hållet på allvaret av trafikförseelsen. Så om polisen sa att du inte får ditt körkort indraget utan bara böter skulle jag ta det med nypa salt att det skulle bli indraget. Det låter inte som att det var en trafikförseelse som bedömdes livsfarligt osv.

Men uppdatera gärna storyn om hur det blev för dig!
Gäst I går 18:22 ! Citera #
Tack för svaret! Boten är betald och nu inväntar jag svar av Transportstyrelsen.

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo