Jag hade uppkörning i Farsta 2/7-25 kl 12:10.
Fick en supertrevlig provförrättare och en enkel rutt. Fick lite panik då jag glömde var jag skulle köra i en rondell, trotts att jag sagt ”jag ska köra höger”, men i rondellen sa provförrättaren att jag bara skulle ta ett varv till. Han lät mig sköta mig själv hela tiden, var rädd att han skulle lägga sig i i vissa stunder men jag hann före med bromsen.
Fick en enkel rutt. Höger ut från Trafikverket sen körde vi till den stora vägen med trafikljus, där fick jag ta vänster och följa skyltar mot trångsund. Där fick jag köra i bostadsområden. Fick åka 73 mot nynäs avfart Huddinge sedan tillbaka på 73 avfart Farsta c, alltså den första avfarten innan den långa bussfilen.
Fick en parkering och det var på Trafikverket, då skulle jag bara köra in i en parkeringsruta.
Fick backa runt ett hörn och backkameran var på
Jag hade knappt övat på dessa ställen för det var så simpelt. Öva på svårare ställen, denna rutt klarar man om man kan köra bil någorlunda. Jag kör inte perfekt, jag är bara trafiksäker. Det är det viktigaste. Ecodriving är viktigt men inget jag är super på, är det trafik på vägarna så stannar jag ofta vid rondeller för att vara säker på att det finns en lucka för mig.
Min provförrättare hette Nenad och han var van vid nervösa tonåringar som inte är proffs på att köra bil.
Lycka till! Kan jag kan ni, det är så värt det när man kan brumma iväg med bilen hemma sen!