I kallelsen står det att man ska vara där ca 30 min innan och det håller jag med om, för det var rätt mycket folk.
Det första man gör är att ta ett foto till körkortet. Du behöver inte ta nummerlapp utan gå bara förbi receptionsdisken fram till de små utrymmena med skynken och vänta tills ett är ledigt, du går in ensam, det finns ingen personal där. Skriv in ditt personnummer på skärmen. Du kommer ta ett foto (ta av glasögonen) som du får godkänna eller ta ett nytt tills du är nöjd. Sen skriver du din signatur på en liten skärm, återigen kan du kasta och göra om tills du är nöjd. När du har bekräftat går du ut ur fotobåset.
Ta en nummerlapp vid automaten som står vid fönstret nära sittplatserna. Vid disken kommer de be om legitimation och du kan sen betala för fotot med Swish eller välja att betala senare. Receptionisten kommer peka ut vilken sal du ska vara i. Salarna ligger i samma utrymme som receptionen och fotobåsen så du behöver inte vara orolig över att försöka hitta din sal, det är tydligt.
Sätt dig och vänta. Här rekommenderar jag verkligen att göra nåt helt annat än att tänka på provfrågorna! Jag kollade på Youtube, satt och djupandades (typ meditationsteknik för att lugna ner mig
En person kommer ropa upp typ ”prov i sal 3 klockan 9:50, välkomna in”, så kolla på din kallelse exakt när du har tid. Personen kommer också be alla att ha leg redo samt att visa att mobilen är helt avstängd (inte bara på flygläge eller så). En och en går fram till provförrättaren och lämnar över leg (som man såklart får tillbaka efter provet) och sen ett moment jag inte var redo för: de kommer fråga om du har körkort i ett annat land. Om du inte har det så måste du skriva din signatur (återigen på en skärm) för att intyga att du verkligen inte har ett annat körkort. Sen kommer personen säga vilken plats som är din. Det finns nummer på stolarna så gå och sätt dig vid det nummer som du har fått.
Jag rekommenderar att ställa sig sist i kön. Jag kom nämligen in som typ femte person (av 25 ish) så då måste man sitta där på sin plats och vara svinstressad medan man hör alla andra komma in, bli leggade, skriva på osv... Om man står lite längre bak och kommer in senare hinner man inte tänka alla tusen tankar!
Provförrättaren kommer in och ger korta instruktioner (som jag sammanfattar nedan) och man har möjlighet att ställa frågor. Sen kör man igång!
Man sitter bredvid varandra i rader med var sin skärm. Man har hörlurar, miniräknare, stylus och en datormus, inget tangentbord. Först skriver man in sitt personnummer på skärmen, och sen kommer en text där det står att man inte får fuska eller göra annat som inte är okej, och man måste bekräfta att man går med på det. Sen kan man titta på en kort video som förklarar hur provet kommer funka (jag kommer beskriva det också). Inget av detta tar från provtiden, så man kan titta på videon igen om man vill. När man själv klickar på ”starta prov”, då startar det.
När provet börjar kan man ställa in högst upp i höger hörn om man vill se tiden ticka ner eller om man helst inte vill se tiden för att man kanske blir stressad. Det finns ändå en analog klocka i rummet.
Det är 70 frågor men bara 65 räknas och man behöver ha 52 rätt. Det finns bara ett rätt svar på varje fråga. Vissa frågor är bara några rader text med olika svarsalternativ, vissa frågor har bilder (klickar för att zooma), och vissa har en video (man kan titta hur många gånger som helst). Frågorna finns numrerade längst ner på skärmen 1 - 70, och man klickar på siffrorna eller på pilarna till höger och vänster på skärmen för att byta fråga. Man kan lyssna på frågorna i hörlurarna. Längst ner till höger finns en stor grön knapp där det står ”avsluta och rätta prov”.
Man måste inte svara på alla frågor i ordning, man kan hoppa över frågor man är osäker på och återkomma senare, och också stjärnmarkera frågor som man verkligen vill komma ihåg att kolla lite extra senare. På skärmen finns en räknare som talar om hur många frågor du svarat på så du inte behöver hålla koll på vilka du inte gjort än. Min metod var att svara på alla frågor, alltså trots att jag var osäker på vissa så svarade jag med magkänsla eller det svar som först kändes rätt. Sen markerade jag den frågan. Då hade jag möjlighet att återkomma och fundera lite extra på den om jag hade tid över, och om tiden skulle ta slut och jag inte hann så hade jag i alla fall besvarat den och möjligheten fanns ju faktiskt att jag tänkt rätt trots att jag var osäker (25 - 30 % chans att det var rätt ändå, beroende på antalet svarsalternativ). Alla är olika men jag hade ca 15 minuter kvar av tiden att gå tillbaka, och då dubbelkollade jag också alla frågor bara för att vara helt säker på att jag inte råkat klicka fel på en fråga jag egentligen kunde.
När det är 10 minuter kvar av tiden kommer det upp en liten ruta på skärmen som berättar det. När tiden är ute kommer provförrättaren avsluta provet om du inte avslutar själv. Jag använde hela min tid men när det stod 1 minut kvar bestämde jag mig för att klicka ”avsluta” själv, kändes lite bättre liksom. Det kommer upp direkt på skärmen om du är godkänd eller inte, och du får också ett mail en stund senare om exakt hur många poäng du fick på varje kategori. Få tillbaka ditt ID av provförrättaren, och så är det klart!
Sådär! Frågor?