Körkortonline > Körkortsforum > Automat eller manuell?

Automat eller manuell?

Erik 2025-06-24 19:52 ! Citera #
Jag har funderat på det här ett tag. Min plan är att ta körkort för automatväxlad bil, men eventuellt göra en uppkörning för manuell i framtiden. Anledningen är att mina föräldrar just nu bara har bilar med automatlåda. Vad tycker ni – är det tillräckligt att ha ett automatkörkort, eller bör man även ta körkort för manuell växellåda för att kunna köra alla typer av bilar? Min trafiklärare sa att det är bättre att ta automatkörkort om man inte har planer på att jobba inom ett yrke som kräver manuell växling, eftersom de flesta bilar idag ändå är automatväxlade.
Gäst 2025-06-24 20:49 ! Citera #
Min trafiklärare sa faktiskt samma sak. Ärligt talat ångrar jag mig inte alls – man behöver aldrig köra manuellt om man inte själv tänker köpa en sådan bil, låna från någon man känner, eller om det krävs i jobbet.
Gäst 2025-06-27 14:50 ! Citera #
Automat, helt klart.

Allt kimmer gå över till automat. Körskolorna har planer på att avveckla manuell inom en snar framtid för att det är gammal teknik.
Gäst 2025-06-27 18:40 ! Citera #
Manuell kräver lite mer ansträngning att lära sig, men ger dig tillgång till lite fler bilar.

Har både en automat och en väldigt gammal manuell bil. Det är ingen riktig skillnad i körning.
Gäst 2025-07-07 00:12 ! Citera #
Manuell.
Du kan köpa en automat bil senare, många som tar automat
verkar ha mer problem att förstå hur bilen funkar.
Det blir liksom inte samma sak med automat.
Man lär sig inte riktigt på djupet på samma sätt.
Gäst 2025-07-09 21:27 ! Citera #
Ta automat, sen den dagen du behöver manuell så behöver du inte ansöka om körkortstillstånd eller en handledare, eller genomföra riskutbildningar eller skriva teoriprov, för du har redan körkort, du ska bara häva ett villkor så du slipper säkerhetskontrollen på körprovet
Diana 2025-07-10 08:56 ! Citera #
Jag ska köra upp nästa vecka och har kört manuell. Även om de flesta moderna bilarna är automat, är det (iaf i mitt tycke) bättre att få tillgång till alla typer av bilar direkt, så blir det inget krångel om man tillfälligt behöver låna en äldre bil om ens egna går sönder osv.

Då slipper man också göra ytterligare en uppkörning etc, men visst, har du främst tillgång till automatbil på hemmaplan, är det väl enklare för dig med det..

Senaste foruminläggen

Rubrik
33
I går 13:26
1
I går 06:59
7
2025-07-28 20:36

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor