Körkortonline > Körkortsforum > (Automat) Uppkörning i Uppland…

(Automat) Uppkörning i Upplands-Väsby

Sebbe 2025-06-23 15:37 ! Citera #
Idag lyckades jag med uppkörningen på första försöket för AUTOMAT i Upplands Väsby. Rekomenderar denna kommun för er som fortfarande är osäkra på vart ni vill köra upp. Jag berättar lite kort om min uppkörning.

Inspektören han var trevlig. Han gick igenom tydligt vad som förväntades och var på bra humör. Han bad mig göra säkerhetskontrollen av varningsblinkers och ljudsignal, vilket var enkelt. Blev ståendes ett tag på korsningen utanför trafikverket, det var en del trafik. Därefter kom lite motorväg och sen svängde vi in till Häggvik där det blev lite parkering vid en järnvägstation. Parkeringen var rätt knasig, då det var fullt med bilar och lite med utrymme. Gjorde en parkering som jag blev missnöjd med och bad att få göra om. Hittade sedan en annan lucka som var enklare att parkera på. Därefter körde man från Häggvik till Väsby, vid en stor rondell. En del trafik, men efter ett tags väntan körde vi på E4 N tillbaka till trafikverket. Det var ett par rondeller till, men inte mycket mer än så.

Saker som jag kan tipsa om:

Ha god uppsikt! Få in en vana att kolla alla speglar typ hela tiden. Kör man automat så är det i princip ingenting annat att göra förutom att kolla runt.

Var extra tydlig. Kolla dödavinkeln vid rondeller och korsningar även om det inte kommer något. Överdriv rörelserna en bit så att HAN ser att du kollar.

Ta det lugnt. De första 10 minutrarna är dem värsta, men klarar man det så är det bara som en vanlig körlektion. Prata lite och engagera i lite småsnack. Jag sa även till vad jag tänkte att göra, ex omkörning på motorväg eller filbyte.

Utveckla en körvana i Upplands Väsby. Upplands Väsby är en liten kommun. Ofta åker dem ut till Sollentuna eller Rosersberg. Men det är bra att veta vart trafikplatser eller små stadsdelar heter, då det underlättar planeringen.

I övrigt är det bara att kämpa på. Från vad jag har hört och nu upplevt kan jag säga att Upplands Väsby är betydligt enklare än centrala Stockholm, och även Sollentuna där trafikverket var 1 år sedan.
Erik 2025-06-23 18:02 ! Citera #
Har min uppkörning (automat) på torsdag denna vecka. Håll tummarna för mig. Vet ej hur det kommer att gå. Är nervös och stressad, men hoppas på det bästa. Hur många poäng fick du på teoriprovet ?
Sebbe 2025-06-23 20:15 ! Citera #
Fick endast 56 poäng, så 4st över gränsen. Men det blev godkänt ändå.

Jo men lycka till på uppkörningen, många säger att man ska tänka att man skjutsar en släktning eller kompis när man kör upp. Ta det lugnt och var säker i din körning. Bilen du kör upp i är högst sannolikt en Volvo XC40 elvariant. Bra acceleration på bilen, men låter tyst.
Azim 2025-06-26 19:22 ! Citera #
Erik 2025-06-23
Har min uppkörning (automat) på torsdag denna vecka. Håll tummarna för mig. Vet ej hur det kommer att gå. Är nervös och stressad, men hoppas på det bästa. Hur många poäng fick du på teoriprovet ?
Hej Erik, hur gick din förarprov idag i Upplands Väsby?
Erik 2025-06-26 19:39 ! Citera #
Fick godkänt på körprov och ska få mitt körkort nästa vecka. Ha en fin sommar.
Erik 2025-06-26 19:40 ! Citera #
Jag körde upp i Lidköping.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 14:00
2
I dag 12:31

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor