Körkortonline > Körkortsforum > Byta körskola?

Byta körskola?

Napa13 2025-06-12 13:27 ! Citera #
Hej, jag har kört 45 körlektioner automat med min körskola i en Stockholmsförort.

Jag började för 9 veckor sedan så har kört ca 5 lektioner i veckan. Jag har alltid varit tydlig med mitt mål; uppkörning i mitten av juli.

Jag kör även privat med en handledare.

Jag själv tycker att samhället jag bor i och där min körskola ligger är för litet att köra i. Jag hittar överallt och ingenting är en utmaning. Det är samma rondeller och trafikljus hela tiden. jag måste komma härifrån på mina lektioner för att vänja mig vid trafiken som kommer vara på min uppkörning (i Sthlm).

Men min lärare verkar inte tycka att jag är redo att lämna vårt samhälle. Efter 45 lektioner har jag ännu inte åkt på motorvägen med henne. Jag känner inte att hon har något förtroende för mig och hur jag kör bil, vilket leder till sämre och sämre självförtroende hos mig. Förra veckan köpte 30 lektioner till som hon rekommenderade.

Då började min familj och handledare ifrågasätta om jag verkligen behöver så många lektioner… så jag bokade in mig på två andra skolor i början av veckan för att få en andra åsikt och nivåtest. De båda skolorna tyckte jag kör bra men rekommenderade ca 5-10 lektioner för att köra mer trafikerad väg. Jag kände mig modigare och tvekade allt mindre med dessa lärare. Min första lärare har liksom inte hjälpt mig att ”ta plats”.

Som person är jag försiktig och tillbakadragen, och båda de nya lärarna sa att jag behöver vara mer bestämd och tydlig med vad jag ska göra. De stärkte mitt självförtroende mer på bara 2 lektioner vardera än min första skola gjort på 45 lektioner :( och nu har jag 30 lektioner kvar hos dom som jag inte ens vill använda..

Har någon mer haft svårt att bygga upp självförtroendet såhär? Hur gör ni? Även när jag veeet att jag kör på huvudled och ser en bil från höger så tvekar jag för att fortsätta förbi om bilen kommer in med lite hög fart.. förlåt för långt meddelande men jag känner mig så besviken, arg, ledsen och dålig om vartannat så jag behövde skriva av mig ..
Simonzigge 2025-06-12 15:01 ! Citera #
Hej, sitter i samma sits har inte kört privat alls och inte övat mellan lektionerna har tagit 20 lektioner och är stad och trafiksignal tredje lektionen, ska byta skola händer inget med körningen.BYT är mitt tips!
Simonzigge 2025-06-12 15:02 ! Citera #
Simonzigge 2025-06-12
Hej, sitter i samma sits har inte kört privat alls och inte övat mellan lektionerna har tagit 20 lektioner och är stad och trafiksignal tredje lektionen, ska byta skola händer inget med körningen.BYT är mitt tips!
Dock manuell bil.
Napa13 2025-06-13 07:04 ! Citera #
Simonzigge 2025-06-12
Vad tråkigt att du också känner såhär!

Ja, jag får se hur jag ska göra.. jag har ju redan köpt massa nya tyvärr. Känns som om de snarare spinner på min rädsla än hjälper mig jobba bort den och bli självsäkrare.
ls 2025-06-13 13:08 ! Citera #
Hej!

Tråkigt att du har haft en dålig upplevelse av din körskola, men bra att du testar att köra med andra skolor och tycker att de är bättre för dig! Då har du identifierat problemet och kan göra en plan för att lösa det. Jag tänker på några saker:

- Finns det möjlighet att göra återköp av lektioner du köpt? Min körskola har det som alternativ men att man då får betala 10 % av priset, men det låter som att det skulle vara värt det för dig iom att din känsla nu är så dålig för denna körskola.

- Om inte det är möjligt, kanske du ändå ska fortsätta med en annan skola. Du kan ju ha dem parallellt, och när du byggt upp mer självförtroende och kunskap med den andra skolan kanske din utbildare på din första skola kan våga göra lite mer saker med dig när du visar att du lärt dig mer.

- Fundera på olika sätt att använda lektionerna du redan köpt, behöver du traggla backa runt hörn och backparkering? Alltså finns det saker du behöver öva på som du kan göra även i ett mindre samhälle? Kan du boka dubbellektioner så ni kan köra en lite längre sväng till ställen du inte varit på tidigare?

- Det finns massor med olika videor på youtube som man kan titta på för att lära sig och känna sig mer förberedd, och du kan gå tillbaka och titta och lyssna på sådant som du tycker känns svårt, från flera olika håll, om du tycker din lärare inte förklarar på ett bra sätt. Du skriver att du också kör privat, kan ni köra mer medvetet och träna på olika saker som leder framåt?

- En bra skola tar dig framåt och hjälper dig, men det låter som att din skola inte gör detta för dig. Försök tänk att det är du som har kontrollen över ditt lärande och fundera på hur du kan använda de resurser du har för att ta dig framåt på ett sätt som passar dig.

- Det tar olika tid för olika personer. Jämför dig inte med andra eller känn dig nedslagen om det tar lite längre tid för just dig. Du kommer bli en strålande förare så småningom! Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
2025-06-19 20:53
4
2025-06-19 08:28
13
2025-06-16 13:58

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor