Så idag hade jag min fjärde uppkörning, och jag kuggade igen.
Jag var så säker den här gången. Jag har övat i över ett år sedan mitt senaste försök, och till och med min instruktör sa att jag inte bara kör bra, utan perfekt. Han var så säker att han bokade uppkörningen åt mig med körskolans bil.
Men jag blev ändå underkänd. Varför?
Vid ett tillfälle blev jag tillsagd att köra till vänster, vilket jag gjorde, men sen fick jag höra att det var fel och att jag skulle ha kört till höger istället. Jag kände mig ärligt talat lurad. Jag förstår att man ska följa trafikrytmen, och kanske var det mitt fel, men jag följde den instruktion jag fick.
Jag försökte släppa det och fortsätta köra, men senare sa inspektören att jag skulle svänga vänster bara några sekunder innan svängen kom. När han precis avslutat meningen och jag hann uppfatta vad han sa, var det redan för sent att svänga säkert. Det kändes tyvärr lite avsiktligt.
Sen sa han att jag låg några centimeter för nära linjen, bokstavligen 2 cm. Jag försökte hålla mig nära utan att nudda linjen, så jag vet ärligt talat inte hur jag kunde ha gjort det bättre. Och baserat på det, plus det tidigare, blev jag underkänd ”övergripande”.
Det som verkligen förvirrar mig är att han aldrig tryckte på bromsen eller rörde ratten, men ändå skrev han i protokollet att han ingrep. Är det ens tillåtet?
Jag förstår att jag kanske gjorde några misstag, men absolut inget som var farligt eller kritiskt. Och ärligt talat kändes det som att inspektören redan hade bestämt sig för att kugga mig. Jag har hört från andra att efter två eller tre misslyckade försök så börjar de bara leta efter någon ursäkt för att underkänna dig igen. Är det någon annan som har upplevt det?
Tråkigt att höra vännen. Vart hade du förarprovet? Du kan inte ge upp nu, du är nästan vid mållinjen. Ta det lugnt, njut av sommarsolen och boka en ny uppkörning. Låt inte en virrig inspektör förstöra det för dig. Sj klarade jag uppkörningen på 9e försöket (lol) så jag förstår din frustration.
Du kommer fixa det ska du se! Lycka till och ha en riktig fin sommar!
Så idag hade jag min fjärde uppkörning, och jag kuggade igen.
Jag var så säker den här gången. Jag har övat i över ett år sedan mitt senaste försök, och till och med min instruktör sa att jag inte bara kör bra, utan perfekt. Han var så säker att han bokade uppkörningen åt mig med körskolans bil.
Men jag blev ändå underkänd. Varför?
Vid ett tillfälle blev jag tillsagd att köra till vänster, vilket jag gjorde, men sen fick jag höra att det var fel och att jag skulle ha kört till höger istället. Jag kände mig ärligt talat lurad. Jag förstår att man ska följa trafikrytmen, och kanske var det mitt fel, men jag följde den instruktion jag fick.
Jag försökte släppa det och fortsätta köra, men senare sa inspektören att jag skulle svänga vänster bara några sekunder innan svängen kom. När han precis avslutat meningen och jag hann uppfatta vad han sa, var det redan för sent att svänga säkert. Det kändes tyvärr lite avsiktligt.
Sen sa han att jag låg några centimeter för nära linjen, bokstavligen 2 cm. Jag försökte hålla mig nära utan att nudda linjen, så jag vet ärligt talat inte hur jag kunde ha gjort det bättre. Och baserat på det, plus det tidigare, blev jag underkänd ”övergripande”.
Det som verkligen förvirrar mig är att han aldrig tryckte på bromsen eller rörde ratten, men ändå skrev han i protokollet att han ingrep. Är det ens tillåtet?
Jag förstår att jag kanske gjorde några misstag, men absolut inget som var farligt eller kritiskt. Och ärligt talat kändes det som att inspektören redan hade bestämt sig för att kugga mig. Jag har hört från andra att efter två eller tre misslyckade försök så börjar de bara leta efter någon ursäkt för att underkänna dig igen. Är det någon annan som har upplevt det?
Tack så jättemycket för dina ord, det betyder verkligen mycket! Jag hade uppkörningen i Malmö, och inspektören kändes väldigt sträng, nästan som att ingenting var tillräckligt bra. Jag är verkligen ledsen att du också behövde gå igenom det så många gånger, jag kan bara föreställa mig hur frustrerande det måste ha varit. Men ärligt talat hjälper det att höra att du klarade det på nionde försöket, det ger mig hopp. Jag ska försöka följa ditt råd och andas ut lite i sommarsolen innan jag bokar igen. Tack igen för peppen!
Ge inte upp. Jag tog körkort 2023 och klarade mig visserligen på tredje uppkörningen, men det hade kunnat bli både en och två gånger till.
Till slut går det, speciellt om din lärare menar att du kör perfekt. Snart sätter du den och har kortet!
Tack så jättemycket för ditt stöd också, det betyder verkligen mycket just nu. Det hjälper att höra att du också behövde flera försök, ibland känns det som att jag är den enda som misslyckas flera gånger. Min instruktör är fortfarande helt säker på att jag kör riktigt bra, så jag försöker hålla fast vid det. Jag hoppas verkligen att du har rätt, att det snart lossnar och att jag har körkortet i handen. Tack igen för att du tog dig tid att skriva!
Tack så jättemycket för dina ord, det betyder verkligen mycket! Jag hade uppkörningen i Malmö, och inspektören kändes väldigt sträng, nästan som att ingenting var tillräckligt bra. Jag är verkligen ledsen att du också behövde gå igenom det så många gånger, jag kan bara föreställa mig hur frustrerande det måste ha varit. Men ärligt talat hjälper det att höra att du klarade det på nionde försöket, det ger mig hopp. Jag ska försöka följa ditt råd och andas ut lite i sommarsolen innan jag bokar igen. Tack igen för peppen!
Jag kör också i Malmö, inspektörerna här är jättepetiga, hade precis som dig en uppkörning med inga stora fel bara små grejer och inget farligt eller ingripande men så blev det kuggning och rapporten säger ingripande, dom letar efter anledningar att kugga dig inte anledningar att godkänna dig, om de inte hittar tillräckligt många anledningar att kugga dig (vilket är lågt krävs nog bara 2 småfel) då måste dom godkänna dig, men allt bra du gör dom skiter i helt, de är bara ute efter det dåliga du gör, du kan köra perfekt hela rutten men det har ingen vikt om du har gjort för många småfel som de sen kan pricka i sin fula ipad som ”brister”. Hur är det en brist om man har klarat av momentet hela körningen förutom en gång? Idioter.
Jag klarade på 5e försöket. Fortsätt öva lika mycket. Tänk inte så mycket på det som hände under uppkörningen, utan ta med dig feedbacken och ta nya tag. Ingripande kan vara muntligt också. Var det en vänstersväng på landsväg? Dom brukar vara rätt hårda med den svängen, man ska bedöma själv om det är trafiksäkert att utföra den eller inte.
GE INTE UPP! Kör noggrant, lugnt och kontrollerat. Visa att du har god uppsikt genom att kolla extra. Jag rekommenderar videos på Trafikos Youtube kanal
Ge inte upp! Jag höll på att ge upp, men när det väl var avklarat var det väldigt mycket bättre än om jag hade gett upp och suttit där utan körkort. I princip alla klarar det till slut!
Inte för att vara sådan, men om du tränat massvis i över ett år sedan senaste uppkörningen kanske du inte var redo vid de första försöken? I så fall har du i praktiken gjort 1 kvalificerat försök och går in på uppkörning nr 2.
Ne ge inte upp. Men va kritisk till trafiklärare. I slutet skulle jag nästan rekommendera att mer öva som uppkörnings kontroller speciellt om din skola anser att du kan behärska alla moment.
Kika som någon annan skrev på trafikos videos där ser man att folk som även haft körkort 11 år kuggar på småsaker. Jag körde själv med en trafikskola, Min lärare tyckte jag va redo efter typ 3 dubbel lektionen (hade kört en del privat också) med den läraren va vi mest ute å körde rätt enkel körning när det ej va för mycket trafik. En vecka innan körprovet fick jag en ny lärare då min var sjuk. hade 2 lektoner med nya läraren första lektionen va allt kanon sa han. Andra lektionen sa han nu kör vi som en riktig uppkörning.
Då insåg jag att ja var bra på köra men hade svårt att hantera alla moment osv helt själv och hade behövt öva mer på planering och självständig körning. Kuggade såklart, Kuggade igen men den gången va jag ändå nöjd då konstiga situationer jag aldrig vart med om hände. 3 gången blev fläckfri och fick godkänt. Om du kör perfekt. Ta aldrig några säkerhetsrisker under provet. De kan kugga dig på minsta lilla säkerhetssak men om du tex ska göra en vänster sväng, och du känner att de här kan bli lite osäkert eller konstigt säg bara jag bedömer att denna vänstersväng inte blir säkert jag gör en vändning vid tillfälle. På det sätter minskar du riseken för en ev kuggning extremt mkt då du då visar både säkerhetstänk samt löser en situation. Så hellre lite för defensivt en ta för sig för mkt.