Individuell betalning vid beställningstrafik
I linjetrafik kan varje passagerare betala sin resa individuellt. Får detta även förekomma vid beställningstrafik, såsom är vanligt hos Sveriges länstrafikens bussar som kör i beställningstrafik?
Ingen Länstrafikorganisation har (så vitt jag vet) egna fordon, men BESTÄLLAR trafiken hos en entreprenör/bussbolag.
Därför anser jag att individuella betalning även vid beställningstrafik måste vara tillåtna. Vad säger ni?.
Förstår inte frågan överhuvudtaget
Låt mig förklara lite bättre.
Som bekant är det Länstrafikorganisationerna som planerar trafiken, linjesträckningar, tidtabeller, taxor, mm. Däremot saknar Länstrafiken egna fordon. Därför beställer de trafiken hos ett utomstående trafikbolag genom anbud.
Detta betyder att all trafik som bedrivs i Länstrafikens regi är egentligen ”beställningstrafik”, EJ linjetrafik i lagens mening. Kan nämnas att en viktig fördel är att Länstrafiken kan ändra linjesträckningar precis som den vill utan att behöva söka nytt linjetrafiktillstånd hos Länsstyrelsen för varje ändring/avvikelse.
Normalt debiteras beställaren för hela busslasten. Däremot tar in Länstrafiken sina inkomster genom individuella betalning av påstigande passagerare. Normalt (när jag läser lagstiftningen) gäller individuell betalning endast när bussbolaget har trafiktillstånd.
Om jag hyr/beställer en buss för en viss körning har också jag rätt att ta betalt av varje enskild passagerare vid påstigning? Enligt min mening är det som är OK för Länstrafiken måste vara OK för alla andra också.
Stämmer det?
Har du ett eget bussbolag med egna bussar kan du såklart bedriva linjetrafik själv enligt tidtabell, då betalar varje resenär sin biljett.
Du måste dock anmäla vilka sträckor du ska köra och ska du sluta köra linjen, måste du meddela det 14 dagar innan sista turen.
Men det räknas som linjetrafik, inte beställningstrafik.
Beställningstrafik är när en grupp beställer en buss med chaufför för att åka till någon plats, då betalar beställaren för bussen och chauffören. Sen om man betalar beställaren och lägger ihop för resan, det är en annan sak.
Hej Nisse,
Tack för ditt svar. Jo, jag har tidigare haft eget bussbolag, och känner till bestämmelseana och skillnaderna mellan ”linjetrafik” och ”beställningstrafik”. Kan nämna att jag har tidigare jobbat hos SL i Stockholm både inom buss- och t-banan områden.
Som jag skrev tidigare, har Länstrafikbolagen inga egna fordon. Därför måste de BESTÄLLA alla sina turer hos ett bussbolag, eller hur? Således är all trafik som bedrivs i Länstrafiken regi egentligen ”beställningstrafik”, även om den i folkmun kallas för linjetrafik. För att säkra sina intäkter tar bussbolaget in betalning åt Länstrafiken från varje passagerare. Alltså, individuella betalning även när det gäller beställningstrafik.
Enligt min mening, bör det som gäller för Länstrafikorganisationerna gäller även för alla andra som vill bedriva en trafikverksamhet genom att beställa sina turer hos ett bussbolag.
Vad har du för synpunkt på denna resonemang?
Senaste foruminläggen
Rubrik