Körkortonline > Körkortsforum > Frågor inför första uppkörning…

Frågor inför första uppkörningen

D I dag 10:06 ! Citera #
Hej alla, ska köra upp för första gången på tisdag i Malmö på Trafikverket

Jag har övningskört med mycket mindre bilar än de Volvon som finns på Trafikverket, tas någon som helst hänsyn till att körningen i början kan vara lite knackig (ej trafikfarlig) tills man vänjer sig vid bilen om man förklarar att man inte har övningskört i en så stor/lång bil förut?

Det finns situationer som jag förstår blir omedelbara kuggningar om inspektören behöver ingripa, tex om man inte stannar för någon mitt på ett övergångsställe och är nära att köra på personen. Men finns det situationer där inspektören behöver ingripa utan att det blir en kuggning pga det momentet?
Gäst I dag 10:28 ! Citera #
Hej!

Jag har inte gjort uppkörningen än men vad jag vet och sett på videor så tar de det till hänsyn. Man kanske inte vet var alla saker är, exempelvis hur man sätter igång vindrutetorkarna på automatik istället för intervall, osv. Alla bilar är olika, kopplingen känns annorlunda, växelspaken, etc. Examinatorn vet att man kanske inte har kört med exakt den bilen innan.
Gäst I dag 10:30 ! Citera #
Gäst I dag 10:28
Hej!

Jag har inte gjort uppkörningen än men vad jag vet och sett på videor så tar de det till hänsyn. Man kanske inte vet var alla saker är, exempelvis hur man sätter igång vindrutetorkarna på automatik istället för intervall, osv. Alla bilar är olika, kopplingen känns annorlunda, växelspaken, etc. Examinatorn vet att man kanske inte har kört med exakt den bilen innan.
Dock, oftast om examinatorn behöver ingripa betyder det att du inte har kört på ett trafiksäkert sätt eller på ett sätt som sätter dig/examinatorn eller andra i fara eller liknande. Det vill säga om examinatorn behöver ingripa kan det ganska starkt betyda, dels, att du behöver träna mer och dels att du kanske kommer bli kuggad.
D I dag 11:30 ! Citera #
Gäst I dag 10:30
Dock, oftast om examinatorn behöver ingripa betyder det att du inte har kört på ett trafiksäkert sätt eller på ett sätt som sätter dig/examinatorn eller andra i fara eller liknande. Det vill säga om examinatorn behöver ingripa kan det ganska starkt betyda, dels, att du behöver träna mer och dels att du kanske kommer bli kuggad.
Jo men det förstår jag absolut, tänker mer: finns det fall där inspektören ingriper utan att man för den delen kan räkna med att bli kuggad?

Är lite orolig över hur jag kommer ta en sådan situation; en där jag tycker att det inte ”var så farligt” och som kommer få mig att tänka på det resten av uppkörningen. Förstår du vad jag menar? Syftar så klart inte på de där jätteuppenbara situationerna där jag är nära på att köra på någon eller köra in i någon utan mer om min placering inte är tillräckligt bra vid ett tillfälle med lite trafik och mycket utrymme och inspektören ingriper
Gäst I dag 12:57 ! Citera #
D I dag 11:30
Jo men det förstår jag absolut, tänker mer: finns det fall där inspektören ingriper utan att man för den delen kan räkna med att bli kuggad?

Är lite orolig över hur jag kommer ta en sådan situation; en där jag tycker att det inte ”var så farligt” och som kommer få mig att tänka på det resten av uppkörningen. Förstår du vad jag menar? Syftar så klart inte på de där jätteuppenbara situationerna där jag är nära på att köra på någon eller köra in i någon utan mer om min placering inte är tillräckligt bra vid ett tillfälle med lite trafik och mycket utrymme och inspektören ingriper
Jaha, okej, då förstår jag, sorry. Det vet jag inte exakt, men troligen kommer inte examinatorn ingripa om det inte är ett måste. Om din placering är dålig kanske hen påpekar det under körningen eller efter provet. Men tänk inte för mycket på ”fel” man gör där och då, det kommer bara förstöra för en själv. Examinatorn bedömer provet efter helheten. Men svar på självaste frågan så, ja det finns troligen situationer där examinatorn kan påpeka/ingripa och du fortfarande får godkänt. Så länge det inte är ett stort fel som väger ner resten eller att felet händer fler gånger. ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 11:48
5
I går 19:52

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo