Körkortonline > Körkortsforum > Problem med att sakta ned med …

Problem med att sakta ned med bromspedal

Korven I dag 12:37 ! Citera #
Hej, jag har börjat öva för att ta manuellt körkort och har än så länge gått på två lektioner med en körlärare. Ett moment som jag hade lite problem med sist var att sakta ned bilen med hjälp av bromspedalen (exempelvis innan en korsning med skymd sikt). Flera gånger bromsade jag in för hårt - vilket ledde till motorstopp - och lättade för lite eller för mycket på bromspedalen efter jag tryckte ned den, vilket gjorde att bilen körde antigen för långsamt eller för snabbt.

Vad menas med att man ska lätta på bromspedalen? Ska man sakta lätta på den helt och hållet efter man har tryckt ned den eller ska man trycka ned den och lätta på den så att man fortfarande håller den lite nedtryckt medan man sakta rullar förbi förbi korsningen med skymd sikt? :(
Gäst I dag 15:11 ! Citera #
Hej! Ska se om jag förstår dig rätt, men om du kör på en för hög växel och bromsar in kraftigt så kommer bilen behöva växlas ner. Om du bromsar från tex 5ans växel ner till 30km så kommer den börja brumma och eventuellt få motorstopp. Om du ska bromsa kraftigt brukar jag alltid trycka ner kopplingen för att sedan lägga in en ny lämplig växel. Om det är en planerad inbromsning skulle jag motorbromsa genom att växla ner i god tid. Vid tex en rondell så brukar jag trycka ner kopplingen när jag bromsar in för att det är svårt att säga om jag kommer behöva stanna helt eller om jag kan rulla vidare. :lol:
Gäst I dag 15:13 ! Citera #
Läste nu att det var krypkörning - kör på 1an på tongången. Behöver du bromsa in mer så får du vara beredd med kopplingen

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 15:16
6
I dag 11:11

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest