Jag hade uppkörning idag och det gick mycket dåligt. Jag fick till uppgift att göra en vänstersväng från landsväg men bakom mig hade jag en bil som körde så nära mig, kanske 2-3 meter från mig (på en 80 landsväg...). Sikten framåt på andra körbanan var utan trafik. Jag valde att sakta ner för att bilen bakom såg ut som om den ville köra om på grund av att den bilen blinkade vänster men det gjorde den aldrig så jag blinkade också vänster och svängde vänster. Men denna situationen upplevdes inte alls bra och jag förlorade koncentrationen på grund av det och gjorde några andra stora misstag till. Vad skulle jag kunna göra i den situationen? Säga till att jag inte kan genomföra vänstersvängen på grund av trafiksäkerhet? Gå ut på väggrenen?
Hej!
Vad synd att det gick dåligt!
Det man får tänka på är att vänstersväng på landsväg är det mest riskfyllda moment som du praktiskt taget någonsin kommer göra. Mycket att hålla koll på, höga hastigheter, lite skyltar, etc etc. I ditt fall hade jag antingen börjat bromsa i god tid för att verkligen visa för personen bakom att du ska svänga in och sedan blinka och svänga om du har möjligheten. Men en annan sak du kunde ha gjort är att fortsätta rakt fram och vända tillbaka. Dels för att då gör du en högersväng och då behöver du inte korsa en annan fil. Och dels att det kanske inte verkade lämpligt eller trafiksäkert att göra vänstersvängen med tanke på att personen bakom dig körde så pass nära. Ett starkt tips är att vara verbal. Förklara för examinatorn varför du gjorde som du gjorde. Och i ditt fall kanske säga något liknande till ”jag väljer att fortsätta framåt och vända tillbaka vid nästa chans jag får eftersom personen bakom ligger så pass nära att jag inte tycker att det är säkert att utföra vänstersvängen”. Om personen bakom hade kört om mot all förmodan så gör du inget fel med att hålla ut till vägrenen/så långt till höger som möjligt för att underlätta omkörningen och sedan om det är möjligt utföra vänstersvängen.
Jag hoppas att det hjälper!