Körkortonline > Körkortsforum > Väjer jag här

Väjer jag här

Gäst 2025-05-18 16:35 ! Citera #
https://www.google.se/maps/@57.7601776,11.9371936,3a,75y,85.67h,81.92t/data=!3m7!1e1!3m5!1sjPJteMCx-f4Ev81A90LWcQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D8.07903291230825%26panoid%3DjPJteMCx-f4Ev81A90LWcQ%26yaw%3D85.67067590190479!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDUxMy4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D


Ska jag väl väja för trafiken mittemot mig eftersom jag korsar en cykel- och gångbana? Om det bara var ett övergångsställe framför mig. Hade jag behövt väja då? Trafiken mittemot mig kör inte på en huvudled.
En tung lastbils förare 2025-05-18 18:11 ! Citera #
Hej.

Ja, om du kommer från en väg där det finns en upphöjd cykelöverfart utan andra vägmärken eller signaler, så måste du väja för all korsande trafik, inklusive cyklister och fotgängare som använder cykelöverfarten.

Upphöjda cykelöverfarter är ofta utformade för att ge en tydlig signal om att fordon ska sakta ner och vara extra uppmärksamma. Men eftersom det inte finns några vägmärken som anger väjningsplikt eller stoppplikt, gäller huvudledsprincipern - du har väjningsplikt mot all korsande trafik.

I ditt fall, om du kommer från en väg med en upphöjd cykelöverfart utan andra vägmärken eller signaler, så gäller inte högerregeln. Istället gäller att du har väjningsplikt mot trafikanterna på cykelöverfarten, oavsett från vilken riktning de kommer ifrån.
Gäst 2025-05-18 19:38 ! Citera #
Då skulle jag inte behövt väja om det inte var upphöjt?

Skulle jag behöva väja om det bara var ett övergångsställe där utan någon upphöjning?

När du säger cykelöverfart, menar du att det är samma som cykel- och gångbana i det här fallet`?
Gäst 2025-05-18 19:48 ! Citera #
En tung lastbils förare 2025-05-18
Hej.

Ja, om du kommer från en väg där det finns en upphöjd cykelöverfart utan andra vägmärken eller signaler, så måste du väja för all korsande trafik, inklusive cyklister och fotgängare som använder cykelöverfarten.

Upphöjda cykelöverfarter är ofta utformade för att ge en tydlig signal om att fordon ska sakta ner och vara extra uppmärksamma. Men eftersom det inte finns några vägmärken som anger väjningsplikt eller stoppplikt, gäller huvudledsprincipern - du har väjningsplikt mot all korsande trafik.

I ditt fall, om du kommer från en väg med en upphöjd cykelöverfart utan andra vägmärken eller signaler, så gäller inte högerregeln. Istället gäller att du har väjningsplikt mot trafikanterna på cykelöverfarten, oavsett från vilken riktning de kommer ifrån.
Fel, platsen är en cykelpassage, vilket ses på vägmarkeringen: https://korkortonline.se/teori/vagmarken/vagmarkeringar/m16/

En cykelpassage har ingen inverkan på högerregeln. Högerregeln gäller på platsen.

Någon cykelöverfart är det inte, eftersom det då måste finnas hajtänder + skylt.

Ditt resonemang stämmer dock vid obrutna cykelbanor som man korsar. Men i detta fall övergår cykelbanan i cykelpassage.
Gäst 2025-05-19 23:38 ! Citera #
Gäst 2025-05-18
Fel, platsen är en cykelpassage, vilket ses på vägmarkeringen: https://korkortonline.se/teori/vagmarken/vagmarkeringar/m16/

En cykelpassage har ingen inverkan på högerregeln. Högerregeln gäller på platsen.

Någon cykelöverfart är det inte, eftersom det då måste finnas hajtänder + skylt.

Ditt resonemang stämmer dock vid obrutna cykelbanor som man korsar. Men i detta fall övergår cykelbanan i cykelpassage.
”Högerregeln gäller på platsen.”

Så ifall jag kommer här https://www.google.se/maps/@57.760425,11.9374462,3a,75y,185.53h,74.5t/data=!3m7!1e1!3m5!1sbX0ggUfWOkkSTkybywOWPg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D15.503836608859075%26panoid%3DbX0ggUfWOkkSTkybywOWPg%26yaw%3D185.5259054256931!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDUxNS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D Ska jg väja för de som kommer från höger om mig, (och de kör då i nerförsbacke?`)
Gäst 2025-05-20 11:11 ! Citera #
Ja, finns inget som säger något annat vad jag kan se. ”Känns” inte rätt och jag antar att de flesta inte väjer och de flesta från nedförsbacken stannar och släpper fram. Men formellt så är det högerregeln.

Någon förståsigpåare kommer att säga att jag har fel. Men förklara då:

1. Platsen är en cykelpassage, ja? Det är inte ett farthinder, eftersom det då skulle vara denna markering med dubblar kvadrater på varje sida: https://korkortonline.se/teori/vagmarken/vagmarkeringar/m17/

2. Transportstyrelsen skriver ”Cykelpassager: Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg.” https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/trafikregler/Generella-trafikregler/cykeloverfart/

3. På en cykelbana har cyklister inte väjningsplikt mot bilar. Något kan inte både vara en cykelbana och en cykelpassage, eftersom cyklister då både skulle ha och inte ha väjningsplikt. En cykelpassage är ett avbrott i cykelbanan som innebär försämrat skydd för cyklister. Vill man prioritera cyklister byggs en cykelöverfart eller genomgående cykelbana. En genomgående cykelbana har inge cykelpassage-linjer.
Gäst 2025-05-24 11:38 ! Citera #
Jag har kört där minst 20 ggr. De flesta väjer inte där för de som kommer från höger.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 18:55
21
I går 14:31
5
2025-06-13 13:08

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest