Körkortonline > Körkortsforum > Sparsam körning (Eco driving)

Sparsam körning (Eco driving)

Mikael 2025-04-21 15:55 ! Citera #
Hej

När jag själv tog körkort för många år sedan var det superviktigt med ecodriving. Man skulle motorbromsa in i varje korsning och i princip aldrig använda bromsen. Nuförtiden när elbilarna (mildhybrid, hybrid, ren elbil etc) gör sitt intåg så har ju detta delvis redan mist sin betydelse eftersom en generator aktiveras och laddar batteriet när jag tror att jag bromsar. Om man inte gör väldigt hårda inbromsningar så aktiveras inte bromskivorna alls (vilket i sig är ett problem då de inte mår bra att inte användas regelbundet) utan den energi som skulle blivit friktionsvärme i bromsarna går istället tillbaka till batteriet.

Med tanke på att ecodriving i sin ursprungliga skepnad snart är outdated så kan man fråga sig vilken roll det har i dagens trafikskola samt vid uppkörning/teoriprov. Jag undrar eftersom jag är handledare till min fru som sedermera ska gå på trafikskola för manuell.

Ha en bra dag
Mikael
Hej 2025-04-21 19:39 ! Citera #
Är fortfarande en fråga om ecodriving. Du genererar ström = bränsle när du regenererar (motorbromsar med en elbil)
Således behöver du sedan använda mindre energi för din framfärd och för din laddning eftersom att du använt mindre ström

Visst, du gör inte samma utsläpp men vem säger att alla bilar är el i framtiden därför såklart värt att tänka på oavsett, Ecodriving är fortfarande en sak i uppkörning.
Gäst 2025-04-22 20:28 ! Citera #
Mikael 2025-04-21
Hej

När jag själv tog körkort för många år sedan var det superviktigt med ecodriving. Man skulle motorbromsa in i varje korsning och i princip aldrig använda bromsen. Nuförtiden när elbilarna (mildhybrid, hybrid, ren elbil etc) gör sitt intåg så har ju detta delvis redan mist sin betydelse eftersom en generator aktiveras och laddar batteriet när jag tror att jag bromsar. Om man inte gör väldigt hårda inbromsningar så aktiveras inte bromskivorna alls (vilket i sig är ett problem då de inte mår bra att inte användas regelbundet) utan den energi som skulle blivit friktionsvärme i bromsarna går istället tillbaka till batteriet.

Med tanke på att ecodriving i sin ursprungliga skepnad snart är outdated så kan man fråga sig vilken roll det har i dagens trafikskola samt vid uppkörning/teoriprov. Jag undrar eftersom jag är handledare till min fru som sedermera ska gå på trafikskola för manuell.

Ha en bra dag
Mikael
Om man kör i högt tempo och bromsar in i situationer istället för att släppa på gasen i tid så gör man av med mer bränsle/energi. Man ska ju så klart inte överdriva det och trafiksäkerhet och framkomlighet går före miljö..
Hakkan 2025-04-23 19:46 ! Citera #
Sedan så handlar ecodriving samtidigt om att planera sin körning. Att motorbromsa inför en cirkulationsplats istället för att köra på och bromsa vilket kommer ses som negativt.. Ecodriving har som sagt inte bara med ekonomi att göra utan att planera för att göra det så energieffektivt som möjligt.

Så återigen, öva på detta det ger många plus i uppkörning och körning.
Jag kör själv elbil och du har helt rätt att man inte använder bromsarna på samma sätt, men du vill fortfarande göra av med så lite ström som möjligt för räckvidd.
Gäst 2025-04-24 14:10 ! Citera #
Många svarar att jag gör av med ström när jag bromsar men bilen bromsar faktiskt inte utan den driver faktiskt en generator som i sin tur ger ström till batteriet som sedan i sin tur kan återanvändas när jag ska köra.

Om vi skulle bortse från att generator inte har 100 % verkningsgrad och dessutom bortse från att det inte försvinner energi som värmeutveckling mellan däck och asfalt samt värmeutveckling i lager etc, så skulle det ha noll betydelse om jag släpper gasen i tid eller om jag bromsar så lätt på bromsen så att bromsskivorna inte aktiveras.

Nu är ju verkligheten så att generatorn inte har 100 % verkningsgrad och att det blir lite värmeutveckling i däcken mot asfalten och i kullager men det är ändå rätt lite skillnad mellan att bara släppa (el)gasen och att (el)bromsa lätt. Det var detta min fråga handlade om. Många verkar inte inse detta tekniska samband.

Det är ju så att en bromsning med generator i en elbil ger oändligt bättre energiåtervinning än en motorbromsning med en fossilmotor som ju inte producerar någon energi alls (dvs ingen energiåtervinning överhuvudtaget) utan bara håller motorn snurrande utan att kräva bensin (eller inte kräva så mycket bensin beroende på hur hårt man motorbromsar).
Hakkan 2025-04-24 14:43 ! Citera #
Jodå, exakt det jag skrev. När jag skrev motorbromsa så menade jag såklart att motorbromsa med en elbil, alltså som du själv säger låta generatorn sakta ner bilen vilket ger energi tillbaka = mer ekonomiskt.
Mikael 2025-04-24 14:53 ! Citera #
Hakkan 2025-04-24
Jodå, exakt det jag skrev. När jag skrev motorbromsa så menade jag såklart att motorbromsa med en elbil, alltså som du själv säger låta generatorn sakta ner bilen vilket ger energi tillbaka = mer ekonomiskt.
Exakt, men man kan även använda bromspedalen och få generatorn till att jobba. En elbil är så smart att den använder generatorn så långt det går även om man trycker lagom lätt på bromspedalen. Att bromsa lagom lätt med bromspedalen på en elbil är att likställa med en motorbromsning på en elbil. Detta är också ecodriving. Att bromsa så hårt med bromspedalen så att även bromsskivorna tvingas gå in är inte ecodriving. Det var detta som var min poäng

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 14:59
7
I dag 13:21

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest