Körkortonline > Körkortsforum > Sparsam körning (Eco driving)

Sparsam körning (Eco driving)

Mikael I dag 15:55 ! Citera #
Hej

När jag själv tog körkort för många år sedan var det superviktigt med ecodriving. Man skulle motorbromsa in i varje korsning och i princip aldrig använda bromsen. Nuförtiden när elbilarna (mildhybrid, hybrid, ren elbil etc) gör sitt intåg så har ju detta delvis redan mist sin betydelse eftersom en generator aktiveras och laddar batteriet när jag tror att jag bromsar. Om man inte gör väldigt hårda inbromsningar så aktiveras inte bromskivorna alls (vilket i sig är ett problem då de inte mår bra att inte användas regelbundet) utan den energi som skulle blivit friktionsvärme i bromsarna går istället tillbaka till batteriet.

Med tanke på att ecodriving i sin ursprungliga skepnad snart är outdated så kan man fråga sig vilken roll det har i dagens trafikskola samt vid uppkörning/teoriprov. Jag undrar eftersom jag är handledare till min fru som sedermera ska gå på trafikskola för manuell.

Ha en bra dag
Mikael
Hej I dag 19:39 ! Citera #
Är fortfarande en fråga om ecodriving. Du genererar ström = bränsle när du regenererar (motorbromsar med en elbil)
Således behöver du sedan använda mindre energi för din framfärd och för din laddning eftersom att du använt mindre ström

Visst, du gör inte samma utsläpp men vem säger att alla bilar är el i framtiden därför såklart värt att tänka på oavsett, Ecodriving är fortfarande en sak i uppkörning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 19:37
15
I dag 16:42

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor