Kanske hjälper den någon mer som kämpar med att få körkort. Jag körde alla 3 prov i Högsbo. Ville bara dela lite av vad jag har lärt mig från mina misstag.
Mitt 1:a prov gick dåligt. Ett ingripande skedde under första 5 minuter av provet. Den stressen ledde till att jag tappade känslan för hastigheten och körde resten ganska ryckigt. Jag gjorde inga fler grova fel, men jag själv var i något sorts chocktillstånd. Min körskola tyckte ju att jag var klar, så det var en chock att bli kuggad så snabbt.
Här borde jag ha tagit extra 1-2 månader till för att öva, men min skola bokade nästa prov en vecka efter. 2:a försöket gick bättre, men det skedde en ovanlig situation på vägen som åter igen stressade upp mig. Det var en långsam fordon i avfarten som jag egentligen bara skulle ha ställt mig bakom, men jag började tveka, blev nervös och tappade t.o.m. den raka kursen i filen. Då tog jag ca. 2 månader för att öva mer och bokade det 3:e försöket så långt fram det bara gick. Samtidigt var jag beredd på att göra om teoriprovet ifall det behövdes. Jag identifierade mina problem:
1. Hastighetsreglering under stress
2. Filbyte i tung trafik
Målet var att inte låta stressen ta över. Jag körde på nya vägar med min handledare, samt bokade 3 lektioner på tiderna när det var som mest trafik på vägarna. Jag utsatte mig för det värsta medan någon annan hade kontroll. Detta hjälpte med att faktiskt börja se trafiksituationen. Jag hade kunnat hela algoritmen sedan tidigare — vart man ska titta, när man ska blinka osv. Men under stressen såg jag för mycket utan att kunna bedöma vad som var viktigast.
För någon som också tappar lite av hastighetsregleringen under stress rekommenderar jag att tänka såhär: du ska kunna stanna där behovet finns. Om du är ca. 200 meter ifrån ett övergångsställe - gå ner till max 40, och sedan tappa sakta farten ifall det ligger en gupp eller sikten är skymd. Om du ser en parkerad bil eller en annan grej på din sida av vägen — samma sak — se till att mjukt sakta ner så att du hinner stanna ifall du behöver. Samma sak gäller rondeller. Om du inte behöver stanna så glider du vidare bara, och sen gasar efter du har passerat vad det nu är. I de flesta rondellerna kan man mjukt glida runt i 20.
I rondellen kan man visst börja bedöma situationen på vägen in, men den ändras väldigt snabbt — så det är lite onödigt. Så det är bäst att ta ett steg i taget: 1. Övergångsställe/cykelbana 2. Eventuella bilar framför som ska in rondellen först 3. Din tur — tå tittar du och bestämmer. Om du hade rullat in sakta så ska du inte behöva stanna vid 3.
Vid svängar ska man sakta ner något snabbare, men det är lättare att göra när man redan har den mjuka rutinen i kroppen.
För någon som har problem med filbyte och att bedöma det säkra avståndet: använd först och främst backspegeln. Inte bara för en titt, utan använd den för att göra bedömningen. Det känns naturligare för ögat att bedöma avståndet i bakspegeln än i sidospegeln. Testa! Om du ser en bil i bakspegeln kan du nästan garanterat byta fil. Så kolla bakom dig, indikera, sen sidospegel och döda vinkeln. I sidospegeln: om bilen befinner sig i den översta delen av spegeln då är den på en säker avstånd. MEN den kan vara på väg att köra om dig. Åter igen, i bakspegeln ser man mycket lättare ifall bilen bakom ändrar sin hastighet och kommer ikapp dig.
Mitt 3:e försök gick utan fel. Trots att jag var väldigt nervös hade jag redan den rutinen i kroppen. Jag var på väg att göra ett stort kuggmisstag genom att köra för snabbt in i rondellen som plötsligt dök upp efter backrön. Det hjälpte att jag hade saktat ner till ca. 40-45 pga. just backrön. Så det hjälper att tänka på sikten samt vart man kan behöva stanna. Säkerheten går förre vad hastighetsskylten säger.
Hoppas att det hjälper någon! Annars rekommenderar jag YouTube-kanalen “Conquer Driving”.