Körkortonline > Körkortsforum > Uppkörning på ons

Uppkörning på ons

Nervös 2025-04-14 17:11 ! Citera #
Har min första uppkörning på onsdag och är sååå nervös!!’ Kör på körskola och det går rätt bra men känns som att nerverna kan ta över och jag klantar mig… har ni några tips!??
Och säkerhetsgenomgången, vad har ni fått göra?
Drdr I går 15:19 ! Citera #
Lycka till!
Jag kuggade 2 prov pga. stress som ledde till tveksamhet och dålig hastighetsreglering. 3:e försöket gick bra, men jag var lika stressad som de tidigare 2 gångerna. :lol: Vad som är viktigast är att kunna hantera sin egna hjärna under stress medan man kör. Tänk inte på hur det känns innan provet — det betyder ingenting. Jag var gråtfärdig pga. stress innan mitt 3:e försök, men själva körningen gick felfritt.
Jag vet inte hur du reagerar på stress, men utifrån min erfarenhet skulle jag tipsa följande: ta ett steg i taget i trafiken. Situationen kan ändras snabbt, t.ex. i rondellen. Så ta varje hinder som det kommer — ett i taget. Det gäller i princip överallt, t.o.m i korsningar. Om du står vid röda ljuset är det alltid bra att titta runt och planera, annars stressa inte fram.

En annan grej är att säkerheten går förre hastighetsskyltarna. Så se till att sakta in mjukt innan hindret där du kan behöva stanna. Dålig sikt räknas också som ett hinder! Backrön, buskarna vid övergångsställen, sikten bakom bussen osv. är en risk på alla vägar, oavsett om det är 30, 50 eller 70. Tänk på att du alltid är beredd att stanna vid sådana riskställen. Men om sikten är god ska man såklart utnyttja hastigheten.

Om det inte går bra första gången, försök att inte ge upp. Du kommer att klara det! :)
Nervös I går 19:16 ! Citera #
Tack för tipsen!!! ska verkligen försöka att tänka att det är en vanlig körlektion för då går det bra.
Vet att jag behöver sakta ner i korsningar där högerregeln gäller för kom alldeles för snabbt idag och behövde tvärnita men glömmer ibland efter att ha åkt på en huvudled så längre...

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov