Körkortonline > Körkortsforum > Kuggad på uppkörningen – trots…

Kuggad på uppkörningen – trots nästan perfekt körning?

Smo 2025-04-12 12:25 ! Citera #
Jag hade min första uppkörning i veckan med körskolans bil. Jag trodde att jag skulle få välja om min trafiklärare skulle vara med under körningen, men det visade sig att det inte var möjligt. Istället följde tre personer från Trafikverket med: en som var under utbildning och skulle examinera mig, hans handledare, samt en tredje person som höll på med någon form av kvalitetskontroll (han var i alla fall väldigt glad).

Det kändes såklart lite stressigt i början att ha tre personer med i bilen, men den känslan släppte ganska snabbt. Allt gick jättebra och smidigt. Jag kände själv att jag aldrig hade kört så bra tidigare. På mina körlektioner brukar jag ibland missa skyltar, men den här gången missade jag inte en enda. Jag fick även göra en effektiv inbromsning (något jag inte gjort sen Risk 2 i januari), och fick beröm för hur snabbt jag lyckades få stopp på bilen.

Sen skulle jag backa runt ett hörn och använda en korsning för att vända. Precis när jag skulle börja svänga kör en bil förbi korsningen och jag stannade direkt. Någon i baksätet sa då något i stil med: ”så snabbt du såg bilen, bra!”

Resten av körningen flöt på bättre än jag förväntat mig. Men på vägen tillbaka, på en 50-väg där jag körde i cirka 40-45 km/h, stod en bil parkerad på trottoarkanten (bilen får inte ens stå där och detta trottoarkant är inte får gående). Bilen var tydligt synlig och jag började passera den i samma fart. En bra bit innan vi ens körde förbi bilen började inspektören mumla något – jag hörde “bilen” nämnas men uppfattade inte exakt vad han sa. Det mumlandet kom så pass tidigt att det distraherade mig, eftersom jag började fundera över om jag gjort något fel eller om jag var för nära fordonet.

När vi väl hade passerat frågade jag vad han sagt, och han svarade ”akta bilen” och skrattade till lite. Jag reagerade inte så mycket då, utan fortsatte köra som vanligt.

När vi kom tillbaka till Trafikverket fick jag beskedet att jag blivit underkänd, då ett muntligt ingripande hade förekommit i samband med stillastående fordonet – och enligt dem innebär det automatiskt att jag inte kan bli godkänd.

Det kändes otroligt snopet. Jag vet att jag gjorde ett misstag, men det muntliga ingripandet var väldigt otydligt och kom innan själva situationen ens uppstod. Allt annat hade gått så bra. Inga motorstopp, jag missade inte döda vinkeln en enda gång, hade stenkoll på speglar och skyltar.

Det känns extra tufft när man hört om andra som blivit godkända trots att de kört 90 på en 60-väg, kört mot rött eller missat stopplikt – just för att helheten varit bra. Precis som min.
Gäst 2025-04-15 08:22 ! Citera #
Jag kan bara säga att jag förstår dig. Liknande hände mig när jag körde upp, det är bara lögn att man får göra mindre fel.
Drdr 2025-04-15 08:32 ! Citera #
Jag kan bara sympatisera. :( Håller själv på att kämpa med körkortet, men ibland behöver man mer tid. Fick höra från en körlärare att för personen som aldrig kört något (inte moped eller liknande), brukar det ta minst ett år för att bli en förare. Det känns som att Trafikverket vill se just en färdig förare, inte en aspirant.
När det gäller den parkerade bilen så tror jag att det räknas som en stor riskfaktor. En dörr kan öppnas, någon kan hoppa från bakom den osv. Så därför är det ett allvarligt fel att inte sakta ner.
Gäst 2025-04-15 09:06 ! Citera #
Efter flera kuggningar sj: förstår dig.

Det låter som att du är redo för körkort men det där ”jäkla bilen” ställde till det. Du kommer nog vara extra vaksam nästa gång och fixa det. Inte långt kvar.
Gäst 2025-04-15 09:10 ! Citera #
Tror de ville visa kvalitetskontroll killen att de är super skötsamma på sitt jobb.
ok I går 15:06 ! Citera #
Tror dom bedömde det som att du antagligen körde fort fort och för nära bilen. Det bästa sätter är ju att själv reflektera om du faktiskt kunde ha hållt mycket mer vänster eller saktat ner

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 15:49
144
I dag 13:09
7
I dag 13:07

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov