Jag hade min första uppkörning i veckan med körskolans bil. Jag trodde att jag skulle få välja om min trafiklärare skulle vara med under körningen, men det visade sig att det inte var möjligt. Istället följde tre personer från Trafikverket med: en som var under utbildning och skulle examinera mig, hans handledare, samt en tredje person som höll på med någon form av kvalitetskontroll (han var i alla fall väldigt glad).
Det kändes såklart lite stressigt i början att ha tre personer med i bilen, men den känslan släppte ganska snabbt. Allt gick jättebra och smidigt. Jag kände själv att jag aldrig hade kört så bra tidigare. På mina körlektioner brukar jag ibland missa skyltar, men den här gången missade jag inte en enda. Jag fick även göra en effektiv inbromsning (något jag inte gjort sen Risk 2 i januari), och fick beröm för hur snabbt jag lyckades få stopp på bilen.
Sen skulle jag backa runt ett hörn och använda en korsning för att vända. Precis när jag skulle börja svänga kör en bil förbi korsningen och jag stannade direkt. Någon i baksätet sa då något i stil med: ”så snabbt du såg bilen, bra!”
Resten av körningen flöt på bättre än jag förväntat mig. Men på vägen tillbaka, på en 50-väg där jag körde i cirka 40-45 km/h, stod en bil parkerad på trottoarkanten (bilen får inte ens stå där och detta trottoarkant är inte får gående). Bilen var tydligt synlig och jag började passera den i samma fart. En bra bit innan vi ens körde förbi bilen började inspektören mumla något – jag hörde “bilen” nämnas men uppfattade inte exakt vad han sa. Det mumlandet kom så pass tidigt att det distraherade mig, eftersom jag började fundera över om jag gjort något fel eller om jag var för nära fordonet.
När vi väl hade passerat frågade jag vad han sagt, och han svarade ”akta bilen” och skrattade till lite. Jag reagerade inte så mycket då, utan fortsatte köra som vanligt.
När vi kom tillbaka till Trafikverket fick jag beskedet att jag blivit underkänd, då ett muntligt ingripande hade förekommit i samband med stillastående fordonet – och enligt dem innebär det automatiskt att jag inte kan bli godkänd.
Det kändes otroligt snopet. Jag vet att jag gjorde ett misstag, men det muntliga ingripandet var väldigt otydligt och kom innan själva situationen ens uppstod. Allt annat hade gått så bra. Inga motorstopp, jag missade inte döda vinkeln en enda gång, hade stenkoll på speglar och skyltar.
Det känns extra tufft när man hört om andra som blivit godkända trots att de kört 90 på en 60-väg, kört mot rött eller missat stopplikt – just för att helheten varit bra. Precis som min.