Hej. Vill diskutera skillnaderna mellan att köra upp i Sthlm jämfört med ”landsbygden”. Igår, innan lunch bar det av mot Trafikverket i Farsta. Jag var inte jättenervös konstigt nog. Har haft mopedbil i 3 år, kört ”bil” nästan varje dag, samt tagit några lektioner med körlärare där jag fått godkänt, samt övningskört en del med förälder.
Under provet hade jag en sträcka mot Haninge, där det började med motorväg. Jag lägger mig i mitten fältet, vilket skulle bli avgörande till varför jag behövde spendera 2000 kr mer i mitt liv, vilket är mycket för mig som 18 åring utan jobb. Jag vet att högerfilen är grundplacering, om man inte har körkort eller bara haft det ett tag skall man köra defensivare, det vet jag. Men 4 minuters körning på motorväg i mitten filen, där jag legat runt 97-98 km/h på en 100 väg skulle alltså vara avgörande. Allt annat var godkänt utan anmärkningar men personen tyckte alltså att jag inte kört defensivt nog. Jag är som sagt en 18 årig kille, vi kanske är de som kör mest offensivt och orsakar mest olyckor, vilket är dåligt. Men det var otroligt segt att detta skulle förstöra hela min dag.
Senare på kvällen igår var jag otroligt besviken, men som tur var hittade jag en tid i Flen, någon måste avbokat, då inga tider fanns på andra ställen tills en månad framåt, och ingen tid i Flen tills september. Klockan 11 började färden mot Flen. Det tog ungefär 1h 30 min och jag var väldigt nervös när jag kom fram, hela min vecka eller månad skulle bli förstörd om jag misslyckades igen. Uppkörningen startade 13:00 där jag förklarat situationen dagen innan, vilket hon ungefär kunde se på sin iPad. Hon var redan förstående och sa något i stil med ”bra att du vet ditt misstag, då händer det inte igen”. Uppkörningen i Flen gick ungefär likadant. Jag körde bättre på motortrafikleden eftersom jag placerade mig i grundplacering, backning runt hörn gick okej, fickparkering gick bra och resten var mer eller mindre felfritt. Vi hade ett bra snack, denna testare var mycket trevligare och jag märkte att hon var mer engagerad i sitt jobb jämfört med den första tråkiga och sura personen.
13:45 var det klart och jag var godkänd. Jag fick alltså godkänt knappt 24 timmar efter, vilket jag var otroligt glad över.
Ja, ni gör ert jobb, ni följer lagarna som inte kommer ändras. Dessutom gjorde jag fel enligt testaren som skall vara så himla på allt. Men är det verkligen rimligt att kugga någon för detta enligt en ”helhetsbedömning”. Eftersom jag kört tillbaks på samma motorväg i högerfilen och defensivare.
Jag kan med detta tipsa er att köra i typ Flen , Eskilstuna eller något liknande om ni bor i Stockholm. Jag har kört bil mer eller mindre i 3 år men klarade inte det. Uppkörningen i Flen var 45 minuter, det ledde till att jag kunde visa fler moment och därmed en mer rimlig helhetsbedöming.