Tjena händer ju över 50% att man kuggar första. Är typ skönt att få de gjort ,då man vet hur det funkar. Hur knas det kan va med ny bil. All press man har då man säkerligen berättat för alla att man ska köra upp

Samt nervositeten.Rutterna berättar de ej bara vart du ska. Men säkert olika rutter baserat på trafik m.m
Men lite att tänka över. Körskolan ska ju självklart erbjuda dig att öva med manuell bil om du ska köra upp manuellt. Det är ett krav du måste ställa på skolan. Kanske blev något missförstånd när du boka. men men byt skola annars. Be dem även att öva uppkörning me dig. Tkr ofta dom mest är ute i glider med en. Typ en lektion landsväg sen är lektionen slut nästa motorväg etc. Be dom utmana dig på alla moment som är vanliga på uppkörningen du vet ju nu hur den går till. Och säg kan köra gjort en uppkörning behöver öva på finslipa alla detaljer.
Ja det är ju en lättnad att se hur det går till definitivt. Är ändå relativt nöjd med min körskola och den körläraren jag har haft, de har lite den inställningen att man ska börja i automat och sedan gå över till manuell för att de vill se att grunderna sitter för hur man avsöker trafik o.s.v för att sen se till så att allt sitter när man går över till manuell. Eftersom jag hade gjort relativt lite stadskörning privat kändes det ok då att ändå börja i automat för att se hur det funkar. Fick lixom ett startpaket i födelsedagspresent förra året, så behövde ju inte betala de lektionerna själv men känner som sagt nu i efterhand att jag gärna att bytt över till manuell tidigare. Sen börjar det också bli lite tidspress nu då mitt övningskörningstillstånd går ut i juni. Tyvärr var ju den sista körlektionen jag gjorde inte med min ordinarie körlärare och kände att jag fått väldigt konflikterande råd om hur man agerar i vissa situationer. Men känner typ att jag vill spendera den körlektionen jag bokade med att känna på växlarna på nåt bra ställe där man inte stör i trafiken ifall man skulle göra bort sig igen. Tror kanske jag skrev det men kopplingspedalerna kändes som natt och dag, i min ’’vanliga’’ bil så behöver man ändå trampa ner en del och även lyfta en bra bit för dragläget, men man känner tidigt när man kan börja gasa och släppa upp kopplingen. Det var ett av dom främsta problemen jag fick i trafikverkets xc40, men sen gick det fin fint att växla upp, fick dock problem när jag växlade ner också och då är det samma ’’mönster’’ på båda bilarna.
Håller med om att det blir mycket glida runt när man kört några lektioner, de lektioner jag haft har ofta varit 80 min så det blir mycket samma övning om och om igen på samma område. Det som känns mest jobbigt är ju att jag fick kämpa med annat som jag vanligtvis har väldigt lätt för, att kunna växlingen är ju lixom a och o när det kommer till att köra manuellt annars blir det ju lite åt helvetet. Men det är inte så mycket jag kan göra åt nu i efterhand när jag har haft tid att bearbeta, bara att ladda inför nästa försök och öva, öva. Var dock lite överraskad över då jag brukar vara riktigt nervös inför olika saker att jag var väldigt lugn mestadels av tiden, förutom mot slutet där jag fick motorstopp inför en cirkulationsplats när jag försökte gå ner i rätt växel, blev rätt så frustrerad och det märktes.