Kuggade 2 gånger, ska köra upp igen i Norrköping, tips?
Jag har redan hunnit kugga två gånger i Farsta, men imorgon är det dags för ett nytt försök – den här gången i Norrköping. Känns både nervöst och spännande, men jag hoppas verkligen att det går vägen!
Första gången var riktigt frustrerande. Inspektören var petig, otrevlig och skapade en dålig stämning i bilen. Jag blev kuggad för att jag inte ”överdrev” när jag kollade höger vid en korsning och för att jag kollade döda vinkeln för snabbt vid ett filbyte. Kändes orättvist, men inget att göra åt nu.
Andra gången var jag sjuk och hade egentligen inga höga förväntningar. Men jag råkade komma upp i 10 km/h över hastighetsgränsen på landsväg i några sekunder, och på vägen tillbaka från Länna fastnade jag bakom en lastbil i 70 km/h och planerade körningen för dåligt. Resultatet? Underkänt igen.
Nu kör jag upp i Norrköping istället, och jag hoppas verkligen att det blir tredje gången gillt. Har försökt skaka av mig de tidigare misstagen och bara fokusera på att köra lugnt och metodiskt. Finns det några tips? Har direkt inga problem med cyklister eller cirkulationsplatser, utan bara inspektörerna.
Är väl knappast inspektörernas fel att du gör misstag?
Så jag tror mer på att du måste se dina egna misstag och erkänna för dig själv att du gjort fel.
Inspektörerna vill att du ska klara dig, men du ska vara en säker förare i trafiken, både för dig själv och andra.
Kör du på ett trafiksäkert sätt med god planering så går det bra, har bara hört bra saker om inspektörerna i Norrköping.
Lycka till!
Klarade min uppkörning idag, inspektören va 100x bättre än mina 3 tidigare försök (Västerås, Eskilstuna, Jönköping).
Om du åker till centrala Norrköping kan det vara svår (jag körde utanför stan mer), det finns spårvagnar, vilket kan vara svårt. Annars så är det ganska chill trafik om du frågar mig.
För min del blev det nyss tredje gången gillt i Norrköping, är från Stockholm.
Mitt första försök uppkörning var faktiskt också i Norrköping. Det gick för det mesta bra, men tyvärr var jag för snabb in i en cirkulation vilket blev farligt och håller med om att inspektören hade god anledning att kugga mej på det.
Direkt när man kommer ut från parkeringsområdet vid Trafikverket finns åtminstone tre närliggande rondeller, och i många av dem kommer trafik in i hög hastighet så undvik min miss med att inte väja ordentligt, och håll även en bra men säker hastighet i dessa cirkulationer.
Andra blev i Nyköping. Enligt mig med en något strängare inspektör, men min prestation var inte heller på topp denna gång. Var mycket regnigt och jag var inte helt van vid att köra på det underlaget vilket troligtvis märktes. Kuggade, men inspektören gjorde det inte helt tydligt vilka konkreta missar som jag hade gjort förutom att jag var så ”nervös” att jag ”inte verkade ha någonting i huvudet” för att använda några av hans ord.
Så tredje gången gillt nu i Norrköping. Fick köra en liknande väg som första gången. För det mesta landsväg och motorväg båda gångerna, även lite bostadsområde och parkering utöver det. Jag kanske har haft tur som sluppit innerstaden, verkar vara lite knepigt där med spårvagnar, smala ibland enkelriktade gator, cykelöverfarter och signalreglerade cirkulationer. Kan verkligen rekommendera Körkortskanalen på Youtube, en trafiklärare som har videos på ”låtsas-uppkörningar” i just Norrköping där han visar många vägar som de gillar att ta på uppkörningarna. Efter att ha kollat på hans videor några gånger kände jag igen många trafikmiljöer i staden trots att jag knappt varit där förut, vilket så klart underlättar planeringen mycket.
Men inspektörerna har verkligen varit trevliga, professionella och sympatiska när jag varit i Norrköping. Lycka till på din uppkörning, hoppas det blir tredje gången gillt för dej med!
Senaste foruminläggen
Rubrik