Start > Körkortsforum > Klarade teoriprovet, tips!

Klarade teoriprovet, tips!

robbo 2010-10-11 14:21 ! Citera #
Jag klarade teorin förra veckan på första försöket och fick 58 poäng av 65.
Tänkte bara ge lite tips på hur jag gick tillväga för att memorera allt, för det är ju en del som man skall komma ihåg.

1. Läs hela körkortsteori-boken
- Det är en oerhört bra grund att faktiskt ha läst om allt, du får en bättre förståelse för hur allt fungerar då. (Jag läste ”Körkortsboken”)

2. Träna med något körkortsprogram
- Jag använde mig av det på min trafikskola, programmet var uppdelat i olika faser och uppbyggt efter boken ”Körkortsboken”.
- Rekommenderar starkt att använda ett körkortsprogram eftersom frågorna är väldigt lika de som finns på det riktiga teoriprovet.

3. Anteckna
- När du får rätt svar i körkortsprogrammet skriv ned det och spar det. Till slut har du ett helt häfte med massa svar som du VET är rätt och som med mycket stor sannolikhet kan tänkas komma på teoriprovet.

4. Återigen anteckna!
- Tål att skrivas igen, anteckna allt! Jag gjorde sidor med bara statistik och liknande för att på så vis lyckas bättre med att memorera allt.

5. Läs igenom anteckningarna
- Läs igenom dina anteckningar många gånger. Jag gick säkert igenom mina anteckningar en 2-3 gånger för att verkligen få det att sitta.

Så här höll jag på samtidigt som jag regelbundet pluggade i körkortsteoriprogrammet. Självklart är det oerhört individuellt hur ens inlärningsförmåga fungerar men detta fungerade grymt bra för mig och gav resultat. :)

Övrigt
Det som jag främst blev förvånad över var hur otroligt snabbt tiden gick när man väl gjorde teoriprovet, 50 minuter fördelat på 70 frågor (varav du måste ha minst 52 rätt) är inte mycket tid på varje fråga. :) Jag fick skynda mig för att hinna gå igenom alla svaren!

Hoppas detta kanske kan vara till hjälp för någon, Lycka till!
daniel1991 2010-10-11 16:45 ! Citera #
Tack för tipsen , det var verkligen till hjälp, men problemet är att
det tar för lång tid, för övrigt, var du nervös när du gjorde teoriprovet, påverkas det?
jag skulle uppskatta lite fler tipps, dina tipps var så pass bra att jag behöver fler.
Amaz 2010-10-13 19:58 ! Citera #
Bra tips, men svarade du verkligen 3 min på andra frågan? För det är fel, det ska vara 5 minuter om man räknar ut det korrekt :)
Gäst 2012-01-29 23:29 ! Citera #
Superbra tips!! Hur länge hade du pluggat teorin då?
Gäst 2012-01-29 23:37 ! Citera #
Hej är det någon som har gjort teori prov nyligen o kommer i håg frögarna tack
rollonup 2012-01-31 16:08 ! Citera #
Var det många fakta/ räkna ut tex. avstånd, hastighet osv. som fråga tre du skrev på provet?

Får man ha med sig papper och penna? Är nämligen väldigt dålig på huvudräkning men bra på ekvationer, så bara jag kan formeln och har papper och penna till hjälp går ju allting att lösa.
glow 2012-01-31 16:51 ! Citera #
Jag gjorde teori provet för mindre än en månad sen och jag fick inte en enda ”uträckningsfråga” alltså där man behövde räkna ut något. Och nej man fick inte ha med penna och papper under provet.
rollonup 2012-01-31 17:44 ! Citera #
glow
Jag gjorde teori provet för mindre än en månad sen och jag fick inte en enda ”uträckningsfråga” alltså där man behövde räkna ut något. Och nej man fick inte ha med penna och papper under provet.


Okej, det låter bra. Då gör det ju inget att jag inte får använda the magic pencil så att säga :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov