Körkortonline > Körkortsforum > Godkänd uppkörning Farsta (för…

Godkänd uppkörning Farsta (första försöket)

dasa 2025-03-01 14:06 ! Citera #
Häromdagen körde jag upp i Farsta, klockan 10.00. Tänkte dela med mig av rutten för andra som ska köra upp där framöver.

På parkeringen fick jag testa att styrservon fungerade, detta var den enda säkerhetskontroll jag behövde göra.

Tog höger på Frykdalsbacken, sedan höger ut på Perstorpsvägen och fick instruktion att köra mot Nynäshamn. Alltså höger på Magelungsvägen.
Påfarten från Magelungsvägen till Nynäsvägen blir ett tredje körfält. Alltså behöver man inte göra något körfältsbyte just där.
Från Nynäsvägen fick jag instruktion att köra mot Haninge C. Alltså av från Nynäsvägen efter en bits körning, till Gudöbroleden.
I tredje rondellen på Gudöbroleden (den vid Circle K) ombads jag att ta vänster mot sjukhuset, in på Dalarövägen.
Från Dalarövägen, första vänster till Vendelsövägen. Sedan första vänster igen, in på en parkering där jag fick parkera på valfritt sätt.
Tillbaka ut på Dalarövägen och vänster igen.
Från Dalarövägen, vänster in på Runstensvägen. Fick stanna innan första korsningen (Runstensvägen/Uttervägen) och ombads att vända på valfritt sätt.
Tillbaka och höger ut på Dalarövägen. I rondellen på Gudöbroleden tog jag andra avfarten och fortsatte rakt fram.
Efter en stund kom jag till rondellen vid Vega allé. Där fick jag instruktion att följa skyltarna mot Stockholm.
Efter en bra bit på Nynäsvägen fick jag ta av höger mot Farsta. Vet inte vad avfarten heter, men när man kört av kommer man till Farstavägen.
Från Farstavägen tog jag sedan vänster in på Färnebogatan.
Från Färnebogatan vänster igen på Larsbodavägen.
Därefter tillbaka till Trafikverket.

Efter vad jag läst mig till i andra inlägg tror jag att jag fick en ganska enkel rutt. Men jag hade också kört väldigt mycket i dessa områden, och andra områden runt Farsta, vilket jag tror var avgörande för att jag skulle känns mig trygg och förberedd inför uppkörningen.
Hej 2025-03-03 15:58 ! Citera #
Grattis! Vad lyxigt med ’’parkera på valfritt sätt’’, själv fick jag backa in på vänster sida. Vilket jag inte hade övat innan:’)

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I går 22:20
5
I går 17:24
24
I går 16:49

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest