Körkortonline > Körkortsforum > Från automat till manuell

Från automat till manuell

Fiskarjesus I dag 13:10 ! Citera #
Jag undrar om man kan kugga på att man inte kör eco som dom vill, dvs hoppa över växlar och dylikt. Det vore ju helt idiotiskt, för bilarna är redan så inställda på att släppa ut så lite gaser och partiklar redan. Så jag undrar åxå hur man får övningsköra om man ska ta manuell och har automat körkort. ??
Gäst I dag 14:37 ! Citera #
Det var en bra fråga. Jag hoppas inte det, då det känns som idioti att hoppa över växlar, som tillverkarna la till för att optimera prestanda. Förr i tiden så fanns det 4 eller t.o.m. 3 växlar, men då var bilarna mindre, lättare och inte lika snabba. Idag har vi 6, 7, 8 växlar som standard. Hoppa över någon, ja, sitter man ensam i bilen så kanske, men det känns fel ändå att behöva varva högt på tvåan för att hamna rätt med varvtalet på 4:an. Då kommer det ut massa avgaser på en väldigt kort sträcka - lika med dålig bränsleekonomi. Med en fullastad bil med 5 pers ombord och kanske en liten släpvagn bakom... ajabaja.
Gäst I dag 15:42 ! Citera #
Ni har ju missuppfattat det hela.
Man hoppar inte över växlar under en acceleration, utan efter, när man nått hastigheten på vägen..

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest