Start > Körkortsforum > Får man neka en trafikinspektö…

Får man neka en trafikinspektör som är praktikant på uppkörningen?

KuggKungen48 2025-02-18 18:20 ! Citera #
Hej, jag körde idag upp i farsta och min trafikinspektör var en praktikant så det blev 2 inspektörer i bilen samtidigt (1 som var chef och en som övade)

Jag blev fett nervös pga detta och kuggade superhårt, ett exempel var då han bad mig fippla med temperaturen i bilen medans jag körde 90 på motorväg vilket gjorde att jag nästan körde av vägen eftersom jag inte kunde fokusera på flera saker på samma gång, och att jag missade svänga i en korsning

Det var mitt andra försök, och mitt första försök var i princip perfekt förutom några fel på motorväg och körfält vilket ledde till att jag blev kuggad.

Min fråga är då får man neka att sin trafikinspektör på uppkörningen är en praktikant, t.ex be om att få någon annan eller be chefen att bli ens trafikinspektör?

Tänker inte köra upp i farsta igen eftersom dom är extremt petiga och stockholmsområdet är generellt väldigt stressigt och högt tempo.

Tack o hej
KuggMalmö 2025-02-19 21:25 ! Citera #
Hej!

Fan vad sjukt! Precis samma sak hände mig i Malmö för en vecka sedan. Hade också två personer i bilen varav den ena var praktikant. Praktikanten tyckte att det verkade som en lysande idé att be en höja stolsvärmen mitt under en pågående acceleration på en 110-motorväg. Verkar vara ett nytt inslag i praktikantutbildningen, helt sanslöst!

Jag har pratat med Trafikverket som bekräftade att man har möjlighet att säga nej till en praktikant precis före körprovet. Kanske lite stelt men det är det värt!

Jag kommer totalvägra att en praktikant följer med när jag kör upp igen nästa vecka.
Gäst I går 08:59 ! Citera #
Det låter sjukt onödigt att be aspiranter ändra stolsvärme och dylikt i sådana situationer, mer förståeligt om de ber en slå på vindrutetorkare typ.

Jag körde också upp den 18e i farsta och tänkte inte alls på när han visade mig ACn lite snabbt. Jag skulle nog bara vägrat om han bad mig göra något sånt mitt på motorvägen. Som tur är så gjorde han inte det och inspektören (Andreas) var för den delen väldigt trevlig och inte alls petig - så tappa inte allt hopp för farsta om ni vill köra upp där.
a I går 10:53 ! Citera #
”ett exempel var då han bad mig fippla med temperaturen i bilen medans jag körde 90 på motorväg vilket gjorde att jag nästan körde av vägen eftersom jag inte kunde fokusera på flera saker på samma gång, och att jag missade svänga i en korsning” - låter verkligen inte som du är redo för ett körkort.
KuggMalmö I går 14:32 ! Citera #
Jag hade köpt det om praktikanten hade bett mig sätta på vindrutetorkare eller spola rutan men man kan inte be någon sätta på stolsvärmen under en pågående acceleration på en påfart, min körlärare tyckte också att det var väldigt märkligt när jag berättade vad som hade hänt för henne när körprovet var slut. Dessutom visade det sig att man har rätt att vägra sätta på reglaget och hänvisa till att man inte anser att det är trafiksäkert att göra det just där och då, men den möjligheten var ingenting som påtalades. Dessutom har man rätt att fråga vart man reglerar värmen om man inte vet om det sedan tidigare, inte heller detta talades om under uppkörningen.

Den riktiga förarinspektören satt i sin tur tyst i baksätet och sa ingenting när man blir ombedd att göra någonting bisarrt. Efter körprovet var han lika tyst men bjöd på ett ’’lycka till nästa gång!’’ innan både praktikanten och den riktiga inspektören lämnade bilen.

Jag kommer absolut att neka till att en praktikant sitter med i bilen och bedömer mig nästa gång. Trafikverket skrev att de i de allra flesta fallen kan uppfylla det önskemålet.

Ingen rolig upplevelse... kör upp igen i Malmö nästa vecka med en annan, ensam och RIKTIG trafikinspektör förhoppningsvis.
KuggKungen48 I går 21:11 ! Citera #
Gäst I går 08:59
Det låter sjukt onödigt att be aspiranter ändra stolsvärme och dylikt i sådana situationer, mer förståeligt om de ber en slå på vindrutetorkare typ.

Jag körde också upp den 18e i farsta och tänkte inte alls på när han visade mig ACn lite snabbt. Jag skulle nog bara vägrat om han bad mig göra något sånt mitt på motorvägen. Som tur är så gjorde han inte det och inspektören (Andreas) var för den delen väldigt trevlig och inte alls petig - så tappa inte allt hopp för farsta om ni vill köra upp där.
Jag tror min första uppkörning var med andreas (Han snubben som har mössa och öringpiercings tror jag) och han var aschill. Jag kuggade den gången eftersom jag var glömde vilken fil jag skulle köra i men han förklarade allting jättebra och jag var inte nervös alls.

Jag hörde också från någon annan att om man blir frågat att sätta på stolvärme eller något liknande så får man faktiskt neka och säga ”Jag kan inte göra det på ett säkert sätt medans jag kör så om det är viktigt så får du göra det själv” och jag önska jag visste det innan
KuggKungen48 I går 21:15 ! Citera #
a I går 10:53
”ett exempel var då han bad mig fippla med temperaturen i bilen medans jag körde 90 på motorväg vilket gjorde att jag nästan körde av vägen eftersom jag inte kunde fokusera på flera saker på samma gång, och att jag missade svänga i en korsning” - låter verkligen inte som du är redo för ett körkort.
Det var mitt andra försök, då första försöket jag endast kuggade pga att jag låg i fel fil på motorväg och ville inte köra om en bil som körde 80 på 100 väg. Jag har övningskört sen sommaren 2022 (06:a). Trafikinspektören sa första gången att min körning var nästan perfekt, mjuka inbromsningar, bra distans till bilar och bra placering det var bara det med motorvägen som var min största svaghet.

Andra gången så var jag mycket mer nervös eftersom jag hade en knäpptyst inspektör i baksätet och en inspektör i framsätet. det är stor skillnad mellan att ha en person och flera personer i bilen samtidigt.

Fast eftersom det gick så dåligt på andra försöket så har jag börjat undra om inte jag ska ta några körlektioner eftersom jag enbart övningskört privat

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:12
1
I går 21:28
2
I går 21:16

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov