Körkortonline > Körkortsforum > Uppkörning Upplands Väsby VARN…

Uppkörning Upplands Väsby VARNING!

Gäst 2025-02-22 23:53 ! Citera #
Hur var det att köra upp med volvo xc40 ? Får man vänja sig vid bilen? Ges instruktioner från inspektören.
Gäst igen 2025-02-22 23:56 ! Citera #
Ser att volvo xc40 är lite bredare än bilen jag använde första gången på uppkörningen. Hur ska man tänka när man ska parkera för att få plats i parkeringsrutan. Ska man svänga tidigare eller senare?
Gäst igen 2025-02-23 00:00 ! Citera #
Det är sant att man kan kugga lätt fastman kör bra. Bli inte discouraged. Försök igen.
Gäst 2025-02-23 11:44 ! Citera #
Gäst 2025-02-22
Hur var det att köra upp med volvo xc40 ? Får man vänja sig vid bilen? Ges instruktioner från inspektören.
Jag tyckte att den va inte så rolig att köra; du behöver bara ”vila” foten på bromsen så tvär stannar du. Den kvinnliga inspektörn ville att man skulle köra höger och runt garaget (du hade den lilla sträckan att bli bästis med bilen tydligen) från starten medans herr hemsk ville tvärtom. Växelspaken påminde om en joystick, inge studs i spaken, bara massa klickande när man växlar. Tycker inte att den är stor utan hög att sitta i. Jobbig solskydd som du får i fejjan när du vrider den upp och ned (hände mig). Du får verkligen grund info om höja/sänka sätet samt annat. Inte mkt med andra ord. Enligt de så ska du köra den som om du haft den i flera år.
Jag tog med mig ett par tunna, sköna sommar sneakers (som jag bytte om till på muggen innan uppkörningen så klart!). Tidigare så hade jag tjocka, vinter boots som var tunga och man ”kände” knappt pedalerna. Det var en sån skillnad! Rekommenderar det!
Gäst 2025-02-23 11:47 ! Citera #
Gäst igen 2025-02-22
Ser att volvo xc40 är lite bredare än bilen jag använde första gången på uppkörningen. Hur ska man tänka när man ska parkera för att få plats i parkeringsrutan. Ska man svänga tidigare eller senare?
Ska du parkera med nosen först så svänger du med full rattutslag efter ca 2,5 p-rutor. Ha ALLTID i 1an när du håller på med parkering, oavsett bil!
Gästigen 2025-02-23 13:24 ! Citera #
Jag tyckte att den va inte så rolig att köra; du behöver bara ”vila” foten på bromsen så tvär stannar du. Den kvinnliga inspektörn ville att man skulle köra höger och runt garaget

Det låter farligt i höga hastigheter, men du kanske tog i lite mycket. ?

Ska du parkera med nosen först så svänger du med full rattutslag efter ca 2,5 p-rutor. Ha ALLTID i 1an när du håller på med parkering, oavsett bil!

Om jag ska framparkera. Hur långt innan menar du att jag ska börja svänga bilen. Hur mkt är 2,5 rutor innan? Har du något exempel på det.
Gäst 2025-02-23 16:56 ! Citera #
Jag övningskörde med två olika bilar och tyckte inte att xc40n kändes konstig eller svårkörd, bromsen kändes normal och du behöver inte tänka på något särskilt när du parkerar, använd bara samma strategier som du har lärt dig så går det bra.
Chaco 2025-02-24 20:51 ! Citera #
Gäst 2025-02-18
Undvik detta fördumsfulla ställe att köra upp på. Jag bor här, har övningskört här, kan vägarna. Har alltid oturen att få två samma ”inspektörer” (som verkar att turas om) hela tiden. Hade ”turen” att få samma idag. Självklart kuggning! Anledning: vi kom till en korsning där högerregeln gällde. Jag kröp fram, såg att det kom en bil ca 50m bort (han körde väldigt sakta) och körde vidare. Det ansågs farligt och han ingrep och tvärbromsade! Vet till 100% att han gjorde det med flit! Det här var min 8e kuggning!

Andra gånger: 1. måste blinka när du ska parkera, 2. körde för sakta (45 i 50 zon), 3. hade i tvåans växel för länge i en lång kurva, 4. var för fokuserad på vägen framför (det var soligt som bara den!), 5. nuddade bussfilen (snö och sol rakt i ansiktet. Såg inte mkt av vita markeringarna på vägen), 6. tog ej hjälp av back kameran, 7. tittade för mkt i döda vinkeln.

ALLTID NÅGOT!

Jag har kört med tre olika trafikskolor (inkl. Kullens i väsby) och de säger att jag är redo. Nu måste jag göra teorin för fjärde gången. Jag jobbar extra för att ha råd med kortet. Jag ska kolla in andra ställen att köra upp på för det här är löjligt!

Kan ni rekommendera någon plats där ni har haft bra erfarenhet gällande uppkörning? Jag vet att jag är en bra, säker bilist, men är på gränsen att ge upp. Det är inte billigt och defenitivt inte bra psykologiskt.
Du blir inte kuggad för att du kör 45 på 50 väg det är bara en ursäkt från inspektören, förmodligen begick du annat som är inte trafiksäkert eller bröt mot trafikreglerna eller så är du helt enkelt inte mogen för körkort. ja..du kan bli kuggad om inspektören anser att du inte är mogen, de säger in det rakt ut bara utan ”hittar” andra fel i din körning.
O 2025-02-25 22:11 ! Citera #
Körde också upp i väsby. Tyckte jag körde helt felfritt, hade tagit 20 lektioner med en skola och hade kört runt mycket i området så kände till vägarna väl.

Hade någon som hade inskolning som trafikinspektör som kuggade mig pga att det hade varit en olycka på motorvägen (hände precis så alla bromsade jättehårt), och folk började byta till mittenfilen från högerfilen, men jag tänkte att jag inte skulle följa andras beteende eftersom att teorin rekommenderar emot det, så jag väntade med att byta tills jag såg att det fanns hinder längre fram (var långt ifrån olyckan när jag såg). Alla inklusive jag rullade i typ 15 km/h och det var aldrig någon fara för mig eller någon annan. Det var allt.

Åkte till Farsta dagen efter och fick godkänt där. Flera jag känner har kört up några dagar efter att ha kuggat, och det visar bara att det kan vara väldigt arbiträrt vem som får godkänt och underkänt.
Gäst 2025-02-28 20:34 ! Citera #
Hade körprov idag (godkänt) och ett här tidigare (underkänt), tyckte personligen att första gången gick bra, förutom då jag gasade på vid gul trafikljus. Självklart uttryckte jag det, och som sagt blev jag kuggad på att jag körde mot gult (fullt förståeligt), men även att jag använde 2:an när jag skulle använt 1:ans växel vid moment då jag sakta ner? Den andra anledningen till kuggning var lite mysko i min åsikt, men rätta gärna. Nämnvärt är att på mitt första körprov så hade inspektören med sig en praktikant, så stämningen i bilen var ganska stel.

Hursom, andra försöket gilt, fick en mycket trevligare och yngre inspektör som tyckte att jag körde felfritt, nämnde bara att jag borde försöka hålla mig till höger oftare så att jag inte behöver byta körbana. Alltså, körprov behöver man nästan lite tur också ibland.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 17:03
5
2025-03-28 21:50
6
2025-03-28 14:00

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest